Järgmisel Veneetsia kunstibiennaalil esindab Eestit Jaanus Samma. Tema tööde keskmeks on viimastel aastatel olnud põnev lugu kolhoosiesimehest, kes homoseksuaalsuse eest vangi pandi ning kellest sai hiljem üks Eesti NSV gay-underground’i märkimisväärsemaid kujusid. Eelmisel aastal võitis Samma installatsiooniga «Esimees» ka kaasaegse kunsti auhinna Köler Prize.
Varjatud ajaloo väljakaevaja
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tihti kurdetakse, et nüüdisaegne kunst ei kõneta inimest. Samma esimehe teema, selle dramaatika ja kontekst on aga sedavõrd paeluvad, et kui olen juhtunud sellest rääkima mõnele, kes kunstist eriti ei huvitu, siis olen märganud, et inimene kuulab kaasahaaratult ja lõpuks ütleb: «Jah, huvitav.» Mulle on tundunud, et see pole mitte selline «huvitav», mida öeldakse juhul, kui muud öelda pole, vaid, et ongi huvitav.