Kõigepealt, kas nn laste roteerumine on praeguste kooli- ja haridusprobleemide lahendamisel see peamine, parim ja möödapääsmatu? Kindlasti mitte. Sest see ei lahenda laste koormuse ja kooliliku õppimise kogemusvaesuse probleemi, ei kergenda uute õppijast lähtuvate õppemeetodite tulemist, ei anna juurde süvenemisaega, ei kujunda demokraatlikku kodanikku, ei arenda väärtusilma ega motiveeri tegelema oma vaimu arenguga. Võimalik, et mõeldakse rohkem oma identiteedile ja teemale, kuidas võita (uusi) sõpru ja mõjustada inimesi. Arvatavalt liigutakse sammuke edasi teel, et tuleb osata koos olla vahelduvate ja erinevate inimestega. Samas on oht, et võidakse saada käsitus inimeste vahetatavusest vastavalt välisele otstarbele. Õppimiselt võib viia tähelepanu võõristus- ja ebakindlustunne, et ei olda päris omade seas. Suhte- ja kohanemisprobleemidega tegelemine võtab ära osa õppimisele mõeldud energiast.
Sundrännu võimalikest mõjudest siseilmale ja kogukondlikkusele
Lapse elementaarsed põhivajadused on turvalisus ja kuuluvus. Mida noorem laps, seda enam sõltub tema elu temale Tähtsatest Teistest. Oma enesepeegelduseks vajab laps nende tagasipeegeldust, ning kui ollakse omade seas, siis saab uskuda, et omad tunnevad ja teavad. Võõras ei tea, tema peegeldus võib olla eksitav ja on enamasti ükskõikne. Omad annavad andeks, võõras peab veidraks.
5. klassi lapsed on vanuses, mil kodu kõrval saab elutähtsaks sõpruskond, mil suhteprobleemid võivad varjutada kõiki muid probleeme, mil sõprade kaotus võib olla tragöödia. Peamine koolimeeldivuse allikas selles eas ongi sõbrad. Viiteid sellele kohtab mahukas koguteoses «Lapse arengu mõistmine», ent ka 2007. a lõppenud viimases suuremas kooliuuringus Marika Veissoni juhtimisel. Pealegi on 5. klassis niigi palju uut – ained ja õpetajad – ja kohanemist peaks pigem kergendama kui tegema keerulisemaks. Lapsed (aga ka meie, täiskasvanud) vajavad tõsist inimsuhteõpetust, et suhteid sõlmida ja hoida, et endaga toimuvat mõista ja analüüsida, näha end kõrvalt, lahendada suhteprobleeme. Kindlasti ei korva sedalaadi õpetuse puudumist mehaaniline klasside segamine. Introvertsemaid ja väheseltsivaid see heidutab. Ka moodsa aja inimene ihkab enesele kogukonda, kes tunnistada omaks ja kes sinugi omaks tunnistab. Kogukond on turvaruum, seal lähed sa korda, seal on su käekäik tähtis. Lapse esmased sotsialiseerumiskogukonnad on mõistagi pere, õuemängude kaaslased ning siis lasteaiarühm ja kooliklass. Et olla oma kogukonnale kindel, see eeldab teatud stabiilsust, isegi rutiini. Ja siis on juba hea kindel tunne minna avastama ka uut ning leida uusi inimesi.