Kuigi mu kunstimaitse on jäänud kuhugi Konrad Mägi ja Ants Laikmaa juurde, meeldib «Lennula» mulle väga. Hoolimata rangest koolihoonest, kuhu see stiililt ei sobitu. Või vihjetest, et tegu olevat justkui Aasia kaubamajade kujunduse plagiaadiga.
Kunstnikel on protsendiseadusega oma probleemid. Äkki saaks ettemaksu? Kas konkursi tähtajad võiks olla pikemad? Või kas kunstnike tsunfti esindajad on valikute tegemise juures ikka piisavalt mõjukad.
Kunstitarbijana on mu probleem hoopis mujal. See viis, kuidas kunsti riigihoonetesse ostetakse, on mu meelest läbinisti vale. Õige on see, et hoone ehitushinnast tuleb protsent panna kunsti ostmisse. Kõik muu peaks olema aga hoopis teisiti.
Vale on riigihange. Sellise hankega saab osta kõige odavamat hinda. Hanke tingimusi saab sättida peenematele tingimustele. Tarnetähtaegadele, materjalide omadustele, hooldusmeeskonna professionaalsusele. Võimalusi on tuhandeid, aga niisuguse ostmise viisi keskne tingimus on hind.
Protsendiseaduse hankeil on hind ette määratud. Esitan kümme maali või monumendi või kümnest tühjaks joodud kokapurgist koosneva kompositsiooni. Hind on määratud. Ole vaid osav kunstikaupmees, kes õigel ajal suudab õiged paberid konkursile esitada. Multimiljonärist töösturi Indrek Kasela edukas osalemine sellistel konkurssidel vaid kinnitab osava asjaajaja vajalikkust.
Noor Laikmaa ei saanud oma tööde eest just väga palju. Praegu on ta klassik, kelle tööd maksavad hingehinda. Kunsti väärtus kasvab, kahaneb, kujuneb hoopis teistest väärtustest lähtuvalt kui muud igapäevased tooted ja tehnoloogiad. Mida me selle hankega siis ostame? Viljandi riigigümnaasiumi näitel betoonisegu koostist või Haapsalu näitel elektripirnide tehnoloogiat. Vahemärkusena olgu öeldud, et kunsti iseärasuste tõttu sai ju tellija Haapsalus petta. Kunstnik lubas LED-lampe, aga sai tavalised hõõglambid. Ja teha pole midagi, sest Riigi Kinnisvara korraldas hanke nii, et kunstnikul on õigus teostada töö tehniline lahendus kavandist märkimisväärselt erinevalt. Aga see on pisiasi.