Raino Paron: kas Eesti teeb e-residentsusega ajalugu?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Raino Paron
Raino Paron Foto: SCANPIX

E-residentsuse esimese elluviijana saaks Eesti majandus reaalset kasu, lisaks oleks see oluline ka riigi mainekujunduse seisukohalt, kirjutab vandeadvokaat Raino Paron Postimehe arvamusportaalis.

Kirjutasin kevadel Postimehes, et tänases maailmas, kus riigid võistlevad ettevõtluskeskkonna parandamise pärast, on üheks võistlusalaks uuenduslikud ideed. Pakkusin, et Eesti võiks sisse viia e-residentsuse ja anda mitteresidentidele e-residentsuse tunnistusi, mis oleks funktsionaalsuselt sarnased ID-kaardiga ning tagaks juurdepääsu Eesti digiteenustele ka väljaspool Eestit.  

Meil on kombeks oma riiki kritiseerida ja kiitust jagub meil vähe. Samas on meil palju seda, mille üle uhkust tunda. Näiteks avatus uutele ideedele, soov arendada oma riiki ja tõsta selle konkurentsivõimet ning valmidus kiirelt tegutseda. Töö e-residentsuse ideega algas juba eelmise aasta lõpus. Tänaseks on riigikantselei ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi veetaval töögrupil valminud e-residentsuse kontseptsioon, mis näeb ette võimaluse anda mitteresidentidele ID-kaardiga sarnaste funktsioonidega digitaalseid isikutunnistusi – e-residendi tunnistusi, mis võimaldaks kasutada Eesti digiteenuseid, sõltumata kasutaja füüsilisest asukohast.

E-residentsuse kontseptsiooni kohaselt on selle peamiseks eesmärgiks aidata kaasa Eesti majanduse, teaduse ja hariduse rahvusvahelistumisele ja seeläbi ka arengule. E-residentsusega soovitakse muuta asjaajamine Eestis tegutsevatele ja Eestiga seotud välismaalastele sama lihtsaks nagu see on Eesti ID-kaardi omanikel, võimaldades isikut tuvastada, riigi ja teenusepakkujatega suhelda ning anda allkirja ilma füüsilise kohalolekuta.

E-residendi tunnistus lubaks kasutada Eesti kõiki digiteenuseid – nii riigi kui eraõiguslike isikute pakutavaid. Eeldatavasti annab e-residentsuse rakendamine täiendava tõuke ka uute e-teenuste arendamisele erasektori poolt.

E-residentsus lihtsustaks asjaajamist Eesti ettevõtete välismaalastest omanikele ja juhtidele kui ka välismaalastele, kes teevad koostööd Eesti ettevõtjatega. Luues võimaluse kasutada elektroonilist hääletamist, hõlbustaks see välismaalastest aktsionäride osavõttu Eesti äriühingute üldkoosolekutest ning lihtsustaks mitteresidentidest juhatuse ja nõukogu liikmete osalemist juhtorganite töös. Eelduslikult suurendaks see Eesti atraktiivsust ärikeskkonnana ja parandaks veelgi Eesti kuvandit maailmas.

E-residentsus võiks olla kasulik ka Eestis töötavatele välismaalastele, Eesti ettevõtjate välisklientidele ja koostööpartneritele, siin elavatele välistudengitele ja –õppejõududele ning teadlastele, rahvusvaheliste organisatsioonide (NATO Küberkaitse koostöökeskus, EL IT-amet, Balti Kaitsekolledž) töötajatele ning kõigi eelnevate pereliikmetele. Üks Eestile oluline sihtrühm, kelle jaoks e-residentsus võiks olla väga atraktiivne, on välismaalastest IT- spetsialistid.

Samuti võiks e-residentsus aidata Eesti riigil hoida sidet Eestist välja rännanud eestlaste, nende järeltulijate ja pereliikmetega.

Kui e-residentsuse kontseptsiooni juurutamine õnnestuks, oleks Eesti teadaolevalt esimene riik maailmas, mis avaks oma riikliku IT-infrastruktuuri ja –teenused rahvusvaheliselt. Arvestades IT-teenuste globaalset ja üha kiirenevat arengut võib olla kindel, et taoline eeskuju leiab järgijaid teiste riikide seas ning tulevikus võime näha riike konkureerimas ka teatud e-teenuste osas – näiteks ettevõtete registreerimise ja haldamisega seotud teenuste valdkonnas, kus otsene kasu riigile on kõige nähtavam. Seetõttu võib olla kindel, et taolise teenuse «leiutaja» omab eelist kõigi «kopeerijate» ees nii tänu positiivsele meediakajastusele kui seetõttu, et oma teenust arendades on tal võimalus hoida oma edumaad hilisemate tulijate ees. Seega on e-residentsuse näol kindlasti tegemist ka olulise teemaga riigi mainekujunduse seisukohalt.

E-residentsuse poolt pakutavad võimalused ning uuenduslikkus maailma kontekstis lubavad loota, et e-residentsuse rakendamine toob reaalset kasu Eesti majandusele uute ettevõtjate, tarkade töökohtade ja maksutulu näol ning tõstab Eesti kui innovaatilise ja targa riigi mainet maailmas. Ukraina sündmuste kontekstis tuleb samuti loota, et e-residentsusega kaasnev Eesti sõprade ja reputatsiooni kasv mõjuks positiivselt ka Eesti julgeolekule.        

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles