ACE (Architects'Council of Europe) 2012. aruande järgi on Eesti arhitektide arvu poolest (600) Euroopas viimasel kohal. 1000 elaniku kohta on Eestis 0,4 arhitekti, samal ajal kui ELis on keskmiselt 0,9, esikohal on Itaalia 2,4 arhitektiga. Silmatorkavalt kõrge on meil üle keskea arhitektide osakaal: alla 40-aastaseid arhitekte on Eestis kõigest 12 protsenti, samal ajal kui Euroopas on see keskmiselt 40 protsenti. Need numbrid peaksid suunama tõsiselt tegelema arhitektide järelkasvuga, sõltumata sellest, kas EAL juhatuse arhitektide töölauale hetkel projekte jagub või mitte. Olgu lisatud, et TTÜ tänavuste ja järgmise aasta magistrandide lõpetamine ei mõjuta tööturgu kuidagi, sest kõik nad juba töötavad. Lõpetajaid hakkab lisanduma alles nelja aasta pärast ja ka siis maksimaalselt kuni 20. Kas see on tõesti tõsine põhjus, mille nimel loomeliit peaks häirekella lööma?
Erinevalt varasemast EAL juhtkonnast saab uus esimees Indrek Almann aru, et arhitektide arvukusega pole asi nii ühene (intervjuu ERR kultuurile). Tundub, nagu oleks arhitekte üle, aga samaaegselt on neid hoopis kõvasti puudu, sest omavalitsuste ja linnaarhitektide kohad on arhitektide väidetavale tööpuudusele vaatamata ikka tühjad, projekte menetlevad ja kinnitavad arhitektuurihariduseta isikud. Nagu öeldud, mingit müstikat siin pole, kui arve lähemalt vaadata: kõigest 58 arhitekti.
Ent siin taustal on tõesti ka keerulisem aspekt: kunstiakadeemias on koolitatud individualistlikke arhitekte-kunstnikke, kes ei lähe ühiskonda teenivatesse ametitesse, vaid tahavad kõik olla oma büroo juhid. Statistika näitab selgelt, kuivõrd Eesti arhitektid on killustunud imeväikestesse büroodesse, mis on nõrga konkurentsivõime tegelik karm põhjus. Oleme juba 20 aastat näinud, et meie arhitektid ei löö läbi isegi Eestis korraldatud rahvusvahelistel konkurssidel (ERM, EKA, ERR ja kõik need teised), suurest maailmast (arhitektuuriekspordist) rääkimata. Ei hakka väikebürood läbi lööma ka siis, kui EASi kõik eksporditoetused homnepäev ainult arhitektide vahel ära jagada. Vaja on süsteemset muutust, sealhulgas olulisi muutusi arhitektuurihariduses.