Tollal reageerisid lääne meedia ja poliitikud sündmusele üsna jõuliselt. Näiteks lausus Kanada välisminister Peter MacKay: «Enam ei ole 15. sajand. Maailmas ei saa ringi käia ja lippe maasse torgates mingit territooriumi endale nõuda!»
Norra välisminister Jonas Gahr Store ütles, et Venemaa käitumine on tagasipöördumine jõuvõtete juurde. Minister juhtis tähelepanu, et võidujooksul Arktikale ei ole mõtet: «Kui jõuadki sinna esimesena, ei tähenda see, et see on sinu oma. Sellisteks pretensioonideks puudub õiguslik alus.»
Arktikat on nimetatud uueks rahvusvaheliste suhete proovikiviks, uueks külmaks sõjaks ja uueks suureks mänguks. Kas Arktika on tõepoolest uus Eldorado, uus terra nullius, mis vallandab kullapalaviku ning annab ettekäände territooriumi hõivata? Kes seda mängu mängivad? Kas sellel mängul on reegleid?
Vahel tundub, et viimases seisnebki põhiline probleem. Ühelt poolt üritavad riigid oma sõjalist kohalolekut Arktikas kasvatada, kasutavad agressiivset retoorikat ning esitavad taotlusi oma mandrilava suuremana käsitleda. Teisalt aga tehakse rahvusvahelist koostööd.
Rahvusvahelise koostöö põhifoorum on 1996. aastal loodud Arktika Nõukogu. Foorum koondab kõiki regiooni tegijaid: Arktika riike, põlisrahvaid esindavaid püsiliikmeid, vaatlejaid. Rahvusvaheline läbikäimine selles formaadis muutub aina aktiivsemaks. 2013. aasta Kiruna deklaratsioon tugevdas nõukogu staatust regiooni põhifoorumina.
Mõneti tagab reegleid ka Arktika ookeani olukorda reguleeriv ÜRO mereõiguse konventsioon (UNCLOS – United Nations Convention on the Law of the Sea). Konventsioon käsitleb selliseid küsimusi nagu mandrilava piiride määramine, merekeskkonna kaitse ja navigatsioonivabadus. UNCLOS jagab veed eritsoonideks: siseveed, territoriaalveed, erimajandusvööndid ja ulgumeri.