Eestis eksisteerib arvamus, nagu oleks logistika- ja transiidisektor pigem kildkondlik äri, millel ei ole laiemat puutumust rahvamajandusega. Mullu uuris PwC logistikasektori mõjuulatust Eesti majanduses. Selle valdkonna 2012. aasta korrigeeritud rahaline panus Eesti SKTsse on 6,3 protsenti ja seal on hõivatud 33 000 töötajat. See puudutab sektorit küll kõige laiemalt, aga raudteel on logistikaahela ühe keskse osana otsene mõju kogu sektorile.
Transiidisektori kuvand on Eestis vastuoluline. Me mäletame eelmise sajandi lõpust ja käesoleva sajandi algusest, et naftatransiit läbi Eesti oli tõeline kullasoon, mis tegi selle sektori eestvedajatest äsja taasiseseisvunud Eesti Vabariigi kõige jõukamad inimesed – ühtlasi nii imetluse kui ka kadeduse objektid.
Kui 2006. aastal veeti Eesti raudteel 44 miljonit tonni kaupa, siis mullu oli maht kõigest 24 miljonit tonni. Mahu vähenemise taga on valminud Ust-Luga sadam ja Venemaa poliitiline soov vedada kaupu läbi oma sadamate.
Usun, et tavakodanikku vähenev kaubatransiit ei häiri, ehk raskete rongide monotoonse kolksumise ja pikkade raudtee ülesõidu ooteaegade vähenemine isegi pigem rõõmustavad. Samas on üks oluline nüanss, mis tavakodanikule üldiselt teadmata – nimelt makstakse kaubavedude arvelt kinni meie raudteetaristu ülalpidamise kulud.
Seda selleks, et uued ja mugavad reisirongid saaksid taristul sisuliselt tasuta sõita. Jah, ka reisirongi operaatorid maksavad infratasu, aga teevad seda kokku alla viie protsendi kogu taristu ülalpidamise rahalisest mahust, ülejäänud on kaubavedude katta. Reisirongiliiklust omakorda doteeritakse riigieelarvest. Reaalne taristu kasutamine on reisirongide ja kaubarongide vahel suuresti 50/50. Seega kui kaupa raudteel ei veetaks, peaks raudtee ülapidamist finantseeritama otse riigieelarvest. Kindlasti ei ole tegemist aktsepteeritava perspektiiviga ja me vajame kaubatransiiti.