Niisiis, 12. märts 1934 ei olnud demokraatlikult valitud riigikogule väga suur üllatus, vastupidi – kaitseseisukord kehtestati vastse põhiseaduse alusel, riigikogu liikmete teadmisel ja heakskiidul. Jaan Tõnisson avaldas pärast kaitseseisukorra jõustumist Postimehes tunnustava artikli. Kui juunis pühitseti sinimustvalge lipu 50. aastapäeva, korraldas Jaan Tõnisson oma kodus Konstantin Pätsi auks vastuvõtu. Kaitseseisukorra kiitis oma peakoosolekul heaks ka Eesti Kirjanikkude Liit.
Kas nüüd algas «vaikiv ajastu»? Kui pikk on üldse «ajastu» – mitu aastat? Kui rääkiv saab olla üks «vaikiv ajastu»? Keda huvitab lähemalt toonane «vaikimise» viis, võiks lehitseda nonde aastate Loomingut, Varamut, Akadeemiat. Või sirvida Tammsaare, Tuglase, Suitsu, Underi, Alveri kõnesolevate aastate säravaid teoseid. Võiks lugeda Tammsaare näidendit «Kuningal on külm», mida ei korjatud ära ei lettidelt ega raamatukogudest. Ajakirjanduslik eeltsensuur puudutas ennekõike siiski poliitilist võimuvõitlust ja läks tavalisele lugejale üsna vähe korda, eriti kui pidada meeles tollast üldist ajavaimu Eestis ja väljaspool.
Eesti oli kolmeteistkümnest klassikalise demokraatia hüljanud Euroopa riigist ainuke, kes samm-sammult asus parlamentarismi taastama. Veebruaris 1936 sai riigivanem rahvahääletusel volituse algatada Rahvuskogu valimine, et töötada välja uus aja vaimule vastav põhiseadus, mis 1. jaanuaril 1938 ka jõustus. Muidugi võib ütelda, et Päts tegi liiga vähe liiga hilja. Aga kes oleks nendes oludes kindlasti rohkem teinud? Kas pole natuke palju tahta, et Eesti olnuks toona nagu Inglismaa või Rootsi? Soomegi demokraatia pääses üle noatera. Meie ajalugu ei ole võimaldanud meil ei siis ega ka mitte hiljem hüpata üle oma varju.
Niisiis, ärgem jutustagem omaenda lugu võõraste müütide järgi. Tutvugem hoolikalt ajaloosündmuste käiguga. Jälgigem tähelepanelikult, kes on ühe või teise müüdi lendu lasknud, ja kelle huvides. (Vt näit Heino Arumäe, «1934. aasta 12. märts kaasaegsete hinnanguis», koguteos «Alasi ja haamri vahel», Tallinn, 2007.)
Ärgem seadkem minevikule oleviku raame. Ühiskonnatõed kehtivad ikka omas ajas. Ärgem unustagem pooltoone ja veerandtoone, maailm pole ju mustvalge. Õppigem oma lugu ise jutustama, nagu seda soovitavad – kumbki oma lähtekohast – teabesõja teoreetik Raul Rebane ning kirjanik ja semiootik Valdur Mikita. Nii saame varasema kohta rohkem selgust, aga ka jõudu saabuvateks aegadeks.