Kuidas olukorda parandada? Usun, et asi muutub, kui avame oma kooli teadlikult muude elualade esindajatele. Ei tohi ka eeldada, et õpetajaks tulemine eeldab a priori edaspidises elus ainult pedagoogilist karjääri.
Minu ideaalmaailmas saaksid traditsioonilise õpetajahariduse saanute kõrval õpetajana töötada ka teised korraliku haridusega inimesed, kes tahavad teha väikese pausi karjääris ja midagi ühiskonnale tagasi anda. «Süsteemiväliste» värske pilk aitaks kujundada uusi praktikaid, väärtustada õpetajakutset ning – ennekõike – tõsta laste koolirõõmu ja õpimotivatsiooni.
Seda kõike lubab mul väita kogemus programmiga Noored Kooli, mille toel on seitsme aastaga tee koolidesse leidnud ligi 90 särasilmse haritud noore inimese, kes pole küll õpetajaametit õppinud, ent suudavad pakkuda õpilastele oma erialast lähtuvalt hoopis teistsuguseid vaatenurki ja kogemusi, mis arvestavad muutuva maailmaga kooliuste taga. Siiski on see piisk meres, arvestades, et Eestis on ligi 550 üldhariduskooli.
Lisaks aitaks kooliuste (senisest laialdasem) avamine murda hinnangut, et õpetajaks hakkamine on ühesuunaline rada: ka Noored Kooli programm pakub noortele võimalust minna kooli kaheks aastaks, andes seejärel edaspidise osas vabad käed.
Siiski on umbkaudu 3/4 programmi läbinud noortest ka hiljem otsustanud end ühel või teisel moel haridussüsteemiga siduda -neist pooled õpetajate või koolijuhtidena ning teine pool haridusvaldkonna kujundajatena läbi muude ametkondade. See näitab, et valikute olemasolu ei tähenda tingimata koolist eemaldumist, kui selleks võimalus avaneb – õige inimese jaoks on õpetamine siiski kutsumus, mitte paratamatus. Enamasti ei tea ta seda aga enne, kui klassi ette astub.
Omalt poolt võin lisada, et pangajuhina julgeksin rahuliku südamega tööle võtta igaühe, kes on klassi ees õpetajana hakkama saanud. Pole keerulisemat juhtimisülesannet, kui klassitäie laste lugupidamise ära teenimine ja harimine. Nii pole õpetajatöö ainult andmine, vaid ka saamine – see annab oskused toime tulla keeruliste sotsiaalsete olukordadega ning õpetab kõige vahetumal kombel enesekehtestamist. Seepärast avabki õpetajatööle viitav rida CV-s päris kindlasti mitmete Eesti tööandjate uksed.