Lastetoetuste esimene suur valik tuleb teha lausaliste (ehk universaalsete) ning vajaduspõhiste toetuste skeemi vahel. Olen täiesti nõus Andrus Ansipiga, et lennukilt ei peaks raha külvama. Seda aga lausalise toetuse määramine tähendaks. Võib-olla on meil ka mõned vaesemad miljonärid, kes ilma selle toetuseta toime ei tuleks, kuid usun, et kõigest hoolimata saaksid mõned pered sama hästi hakkama ka toetuseta.
Maksumaksja vaatenurgast on tegemist raisatud rahaga. Tavaline, samas ekslik vaatenurk eeldab, et mistahes riigi- või kohalikust eelarvest jagatav toetus suurendab heaolu ja õnnetunnet. Elus see niimoodi pole. Kasu on vaid nendest toetustest, mida vajatakse. Maailmas on tehtud uurimusi toetuste «tabavusprotsendi» kohta. Eestis pole ma sellistest uuringutest kuulnud. Kõige valjemini esindab meil terve mõistuse häält riigikontroll. Loodetavasti pööravad nad tulevikus tähelepanu ka toetuste otstarbekuse uurimisele.
Maksuameti andmetel deklareerisid 2012. aastal 58 protsenti tulust inimesed, kelle kuutulu oli suurem kui 1065 eurot. Sotside eelnõu järgi moodustaks lastetoetuse tõus 38 euro võrra kõigest 3,5 protsenti selliste inimeste tulust. Selline tõus oleks vaevumärgatav.
Tõsi, lapsevanemate tulu pole nii suur kui «keskmisel» tuludeklaratsiooni esitajal. Ometigi on ilmselge, et leidub hulgaliselt inimesi, kes ei vaja lisa-lastetoetust.
Teine toetuste tõhususe vähendaja on bürokraatia. Iga toetuste jagamisega käivad kaasas reeglid. Reeglite täitmise kontrollimine annab tööd paljudele ametnikele, keda peab üleval maksumaksja. Läänes hinnatakse, et heategevate annetuste kogumise ja kasutamise administreerimisele läheb umbes kolmandik kogutud rahast. Riigi toetused on suuremad ja loodetavasti ka töö tõhusam, kuid hõõrdeteguri teadasaamiseks peaksime kogukulust maha võtma jaotusaparaadi kulu ning valedele inimestele makstud toetused.