Nii räägib üks tegelane Thomas Bernhardi näidendis «Heldenplatz» (1988). Austriat nimetatakse seal vaimutuks ja kultuurituks kloaagiks, mis levitab üle kogu Euroopa oma kirbet haisu. Lehekülgede kaupa kurdetakse nürimeelsuse ja alatuse üle. Sotsialistid pole enam mingid sotsialistid. Tegelikkus on jubedam kui ükski kirjanik seda kirjeldada suudaks. Jne.
Sõimus kui kunstilises võttes on midagi atraktiivset – kui seda osatakse hästi kasutada. Bernhard sarjab nii raevukalt ja järjekindlalt, et see mõjub viimaks kirgliku suhestumisrituaalina. Peaaegu iha ja palvelikkust on neis halastamatutes tiraadides, üleolevast hoiakust on asi kaugel.
Bernhardit saatsid skandaalid surmani. Teda on nimetatud «pesarüvetajaks» (nagu ka Elfriede Jelinekki), «Heldenplatzi» tahtsid Jörg Haider ja teised ära keelata, Burgtheateri ette valati enne näidendi lavastumist sõnnikut. Eestis oleks vist raske selleni jõuda, kuigi kes teab, mis saaks, kui mõni kirjanik auhinnatseremoonial eestlasi agoonia sünnitisteks nimetaks.
Ma ei tea, kas keegi on Bernhardit hüperboolse Austria-sõimu pärast harimatuses süüdistanud. Aga näib, et Eesti-kriitika puhul on selline oht olemas. President Ilves ütleb Müürilehele, et «see mentaliteet, et meil on siin kõik a priori nii kehvasti, peegeldab harimatust ja pahatahtlikkust või kibestumist oma enda elu läbikukkumisest».
Olen nõus, et igasugune a priori halvakspanu on inetu. Aga sama harimatu ja ülbe oleks a posteriori arvata, et Eestis on kõik hästi. Muidugi kerkib vana küsimus, kellega me end võrdleme. Kas peab end kõrvutama arenenud riikidega, sh mõnede idaeurooplastega, kelle kõrval Eesti elanikel on piinlikult madal ostujõud? Kas referent-isikuks selle kohta, kuidas Eestil läheb, on Valgamaa töötud või mõni rahvusvaheliselt edukas muusik?