Andekust on lihtne ära tunda. Mõni joonistab juba lapsest peale väga ilusasti, teine laulab hästi. Need, kes joonistada ei oska, ilmselgelt ei ole kunstnikud. Ja need, kes ei pea viisi, peavad paratamatult muusikast eemale hoidma. Lihtne ja selge, eks ole.
Romantiline kunstnikumüüt on tõesti hästi püsima jäänud. Ja selle järgi on nii lihtne määrata, kas keegi on kunstnik või mitte. Ja kas väljendatu on kunst või ei ole.
Aga see süsteem ei tööta enam üldse. Ei kõlba kasutada. Parim enne möödas. Ega seda ei ole mugav uskuda. Kuidas siis nii, et see, mis töötas aastatuhandeid, läheb äkki saja aastaga katki? See ei saa õige asi olla, ütleb lihtne loogika.
Aga see siiski saab nii olla. Kunsti mõiste sellisena, nagu me seda üldiselt mõistame, on üsna hiline. Aastatuhandeid oli kunst lihtsalt käsitöö osa. Mõni käsitööline osutus eriti osavaks, selliseid me tunneme erinevate perioodide vanade meistritena (paljude nimed pole säilinud). Kunstniku eneseteadvus hakkas välja kujunema alles renessansis, ja siis tekkis ka selge vahe käsitöö ja kunsti mõiste vahele (täpne piiritlemine pole siin väga oluline, ma räägin tegelikult muust).
Mitusada aastat tundus, et kõik on hästi ja kunstiga on asi selge. Maalikunst ja skulptuur olid juhtpositsioonil, arhitektuur mahtus ka kuidagi püüne peale ära, aga sellise vormikeerukusega, nagu tänapäeval, polnud midagi pistmist. Kunst oli nüüd pidevalt ilu küsimus, ja ühtlasi oli kindlalt teada, et ilu ja harmoonia on jumalast antud. Klassitsism uskus, et ilus kunst ja ilus arhitektuur muudavad inimesi ja ühiskonda paremaks. Kõik tundus üldjoontes vägagi korrastatud ja selge (kuigi sobiva ja sobimatu üle vaieldi kunstisiseselt muidugi kogu aeg).