Rahvaste enesemääramisõigus, kuigi rahvusvahelises õiguses ühemõtteliselt määratlemata, on seda olulisem riiklust tagavates dokumentides. Nimelt tuleneb ju rahvaste enesemääramisprintsiip seisukohast, et kõrgeima võimu kandja on rahvas. See põhimõte on sätestatud demokraatlike riikide põhiseadustes, näiteks meie põhiseaduse 1. ja Ukraina konstitutsiooni 5. paragrahvis. Nimelt sellele paragrahvile on viidanud ka Ukraina saadik Eestis, vastates Tallinna linnapea mõtteavaldusele Ukraina valitsuse mittelegitiimsusest.
Tõepoolest, kui rahvas omab kõrgeimat võimu, siis kuidas saavad teda piirata endisaegsed seadused või lõppkokkuvõttes ükskõik mis? Pöördudes tagasi aga Hobbesi juurde, nendime, et antud juhul on suverään – rahvas ise läbi oma esindajate ülemraadas – nõus valitsuskorda muutma.
Paradoksaalsel kombel üritatakse Ukraina olukorda ära kasutada just lähtudes rahvaste enesemääramisõigusest. Sellekohaseid samme astutakse Vene soomukite toel Krimmis valmistades ette referendumit, mis määraks Krimmi tuleviku. Ilmselt unistatakse Moskvas veelgi suuremalt.
See on muuseas ka põhjus, miks rahvusvaheline õigus mitte kunagi ei kehtesta selgesõnaliselt rahvaste enesemääramisõigust. Pole võimalik, et rahvusvahelise suhtluse subjektid – riigid – lepiksid kokku iga rahva õiguses enesemääramisele. Sealhulgas siis omariikluseta rahvaste sellekohases vabaduses. Küll aga jääb demokraatlikus maailmas igavesti kehtima põhimõte, mille kohaselt kõrgeima võimu kandjaks riigis on rahvas.
Lääs on teatavasti korduvalt jõuga sekkunud erinevate riikide siseasjadesse. Kuid kõikidel nendel juhtumitel on põhjenduseks olnud asjaolud, mis kaaluvad üles riigi suveräänsuse rikkumise. Inimsusvastased kuriteod endises Jugoslaavias, kahtlustused massihävitusrelvade omamises (Iraagis, kus need kartused osutusid küll põhjendamatuks, v.a keemiarelvad, mida Saddam oma riigi rahulike elanike peal kasutas).