Ma naersin koos teistega ta värvika teooria peale ja vastasin oma seisukohaga, et ühed olid pärisorjad ja teised vabad kodanikud. Ori pidigi oma rasket elu kirjeldama ühetoonilise ja väheliikuva muusikaga. Lisasin, et mulle see tegelikult väga meeldib, nagu mulle meeldib ka neegerorjade bluus. Selles on midagi meditatiivset ja sügavat. See on meie lugu.
Filme pärisorjuse ajal ei tehtud. Aga koloniaalkommunistide ajastul tehti neid palju. Siis varjasid meessoost filmitegijad ja ka teised kunstiinimesed ennast sõjaväest päästmiseks hullumajas. Ei tea, kas see andis ka meie selle aja filmidele depressiivse alatooni. Igal juhul on need filmid väheliikuvad ja suhteliselt toonivabad. Aga neis on midagi meditatiivset. Need on meie lood.
Tänapäeval üritame kolonisaatorite sarnased olla, tahame värvikamaid ja kiiremaid filme teha. Aga kas selles on ka meie lugu?
Mõni aeg tagasi lugesin üht Eesti Filmiinstituudi pressiteadet. Selles lauldi hosiannat filmide vähemuskaastootmisele. Pean vist selle sõna lahti seletama. See tähendab, et anname Eesti filmitegijatele maksumaksja raha selleks, et nad saaksid meie endiste kolonisaatorite filmitootmise paadiperves seilates suure maailma asju teha. Et me oleme mõne suurema filmi vähetähtsad kaastootjad ehk jutustame nende lugusid selleks, et oma käsitöölistele teenistust muretseda. Filmi valmides on suurimaks rõõmuks otsida lõputiitrite lõpust luubiga Eesti filmitegijate nimesid.
Jah, meie filmitegijate teine ešelon saab tööd. Jah, mõni kohalik filmistuudioke teenib veidi raha. Jah, mõni hotell saab näidata täitumust. Jah, mõnes filmis mainitakse ehk korra ka Eesti nime. Aga meie lood? Aga meie soov oma unikaalseid lugusid maailmale jutustada?