UNESCO hinnangul on maailmameredes umbes kolm miljonit laevavrakki. Kas kõiki need hakatakse arheoloogiliselt uurima? Ei. Kas kõik väärivadki seda? Ei. Laevavrakkidel on teatud väärtused. Mõned on memoriaalid, hauakohad, nagu Estonia ja Titanic. Teistel on kommertsväärtus. Kui neil on peal näiteks Teise maailmasõja aegne hõbedalast, on mul arheoloogina raske väidelda tänapäevasest laevavrakist millegi pinnale toomise vastu. Mõistan mõnede oma kolleegide vastumeelsust, kuna see saadab avalikkusele sõnumi, et kõik laevavrakid on varanduse allikad.
Mõned laevavrakid on ajaloolised, seotud kindla sündmusega, teised on arheoloogilised, sealt saab olulisi andmeid ainult tänu arheoloogiale. Kolmandatel on sukeldumiskohtadena esteetiline väärtus. Meil on olemas tehnoloogia, et kõik vrakid üles leida. Edasi liikudes tuleb uurida ja välja selgitada, milline väärtus neil on. Need väärtused tuleb omavahel tasakaalustada, see on saalomonlik protsess.
Muuseum kui hoone peab olema, see on koht, kus saavad paikneda esemed, mis poleks muidu kättesaadavad, või on väga väärtuslikud ja ohustatud. Kuid usun väga sellesse, mida nimetame muuseumiks meres. Läänemeri on selleks täiuslik koht, arvestades suurepäraseid säilimistingimusi.
Üks nutikamaid asju, mida olen näinud tehtavat, on merekaitsealade loomine. Need on rohkemat kui vaid looduskaitsealad, need on ka kultuurilised piirkonnad.
Üks meie suuremaid edulugusid oli Thunder Bay kaitseala loomine Suures Järvistus, kus saja aasta laevahukud on loonud veealuse muuseumi. Neid pole tarvis üles tõsta, see juba ongi omal moel muuseum. Fotograafid pildistavad ja inimesed sukelduvad. Saab sõita klaaspõhjaga paadis, et näha madalikel olevaid vrakke. Sellest on saanud kohaliku kogukonna jaoks ka äriline edulugu, ühtäkki on neist saanud tõmbenumber.