Lisaks kasvavad söe- ja väävlikogused, arendatav keemiatööstus. Võib ju öelda, et sadamaid ja tööstust arendatakse paljudes kohtades Läänemere ääres, kuid teades, kui hoolimatult on meie idanaaber käinud ümber maavarade ja ümbritseva loodusega Karjalas või Siberis, kuidas uskuda, et ta käitub teistmoodi Soome lahe ääres? Juba praegu kihab kogu Leningradi oblasti rannikuala kohalike kaebustest, et keskkond on rikutud, õhk söetolmust paks ja elamistingimused halvenenud. Aga see on ju alles algus.
Teiseks ei saa üle ega ümber rahvuslikust aspektist. Jah, peale vadjalaste ja isurite elavad seal praegu teised rahvad ja migratsioon suurendab nende arvu veelgi. Jah, vaid üksikud vadjalastest ja isuritest räägivad oma emakeelt, järeltulijad on venekeelsed. Kuid siiski, see maa on nende rahvaste jaoks kodumaa. Ainuke – neil ei ole teist maad.
Kui mõni lind, loom või taim on ohus, siis võetakse nende eluala kaitse alla ja nad kantakse punasesse raamatusse. Rahvusvaheline üldsus hakkab hinge kinni pidades jälgima nende saatust ja riik suunab suured ressursid nende säilitamiseks. Miks vadjalaste ja isurite põliste asualade hävimisse suhtutakse nagu loomulikku protsessi? Ilmuvad artiklid ja avaldatakse mõtteid, et väikeste keelte ja rahvuste kadu on paratamatu. Rahvusvahelisel tasemelgi, rääkimata Venemaast, ei märgata, et meie silme all hävivad keeled ja kultuurid, mis on kogu inimkonna rikkus. Aga näe, pandakarusid näiteks peetakse rikkuseks – looduse rikkuseks. Pandakarusid on aga 2000, võib-olla enamgi, vadjalasi 64.
Seega küsiks, kas need rahvad ei võiks olla erilise kaitse all ja miks inimkond üldisemalt suhtub oma enda keele- ja kultuuririkkusesse nii ükskõikselt. On küll olemas ÜRO põlisrahvaste õiguste deklaratsioon. Paraku on see deklaratiivne dokument ja Venemaa ka ei tunnista seda täies mahus. Kas tõesti on vaja, et läheks veel sada aastat, enne kui hakatakse rääkima kahjudest inimkonnale, mida on tähendanud ühe keele ja kultuuri hävinemine? Kes korvab kahju tulevaste põlvede ees?