Raske on kujutleda meie kaaskodanikke püstitamas Toompeale mingit «valimis-Maidani». Ja kui isegi otsida midagi geneetilisest mälust ja jõuda Mahtra sõjani, siis ka seal lasid meie esivanemad end peksta mitte niisama mässumeelest, vaid ikka toetudes «uuele seadusele» ja keeldudes allumast vanale.
Seega, enne kui revolutsioonist rääkida, on vaja tekitada paber, mille nimel sellele üles kutsuda. Teha valimisseadust, mis rahva tegelikku tahet maksimaalselt arvestaks, pole aga lihtne. Iga katse praegust seadust muuta viib meid tulemuseni, et üks 1991. aastal loodud valimiskorra tugevamaid jooni on paradoksaalselt just võimalikult väikese osa häälte «kaotsiminek». Ja ometi on põhiline etteheide, mida seoses valimistega kuuleme, et «valisin Jüri, aga parlamenti sai hoopis Mari».
Tegelikult ei saa sinna mitte suvaline Mari, vaid ikka see, kes on Jüri valimisprogrammiga samal seisukohal. Päris kaotsi läks viimastel valimistel vaid 10,5 protsenti häältest, mis olid antud alla valimiskünnise jäänud erakondadele või üksikkandidaatidele. Samas võib ühemandaadilistes valimisringkondades parlamendis esindamata jääda koguni 49 protsenti valijate häältest.
Valimissüsteemi uisapäisa muutes on kerge jõuda soovitule vastupidistele tulemustele. Kindlasti oleks populaarne idee kaotada üleriigilised nimekirjad ja jagada kõik mandaadid kohapeal. Paraku raskendaks see väiksemate erakondade parlamenti pääsemist veelgi, sest tõstaks valimiskünnise näiteks Lääne-Virumaal koguni 20 protsendini ning võiks tekitada olukorra, kus erakond, kes kogub küll kõigis ringkondades seitse protsenti häältest, riigikokku ei saakski.