Hannes Luts: linna­transpordi müüdid

, transpordisüsteemide analüütik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hannes Luts.
Hannes Luts. Foto: Erakogu

Tallinna Linnatranspordi ASi juhi Enno Tamme artikkel (PM 18.02) tõestas lõplikult, et Tallinn plaanib trolliliikluse likvideerida. Tema esitatud väited on aga sama vettpidavad kui sõel.

Esiteks on lõputu jutt hübriidbusside keskkonnasõbralikkusest müüt. Teiste linnade kogemus tõestab, et selliste sõidukite kütusekulu on maksimaalselt vaid 10–20 protsenti madalam tavaliste diiselbusside omast. Meie külmas kliimas on 10 protsenti tõenäolisem. Soetada tuleb aga palju kallimad bussid, mille tootmine ja spetsiifilised varuosad on kõrge keskkonnamõjuga.

Väita, et hübriidbusside kõrgem hind on puhtama õhu nimel õigustatud, kõlab seega kummalisena olukorras, kus trollide kõrgem hind seda Tamme hinnangul ei õigusta. Ometi ei kannata hübriidbusside linnakeskkonnas 10–20 protsenti madalam saaste täiesti saastevabade trollidega mingit võrdlust. Trolli ja hübriidbussi hinnaklass on aga laias laastus sama.

Teiseks, hübriidbusse ei nimetata elektritranspordiks. Kui jälgida seda loogikat, võiks sama hästi väita, et absoluutselt iga tonn kaupa ja iga reisija Eesti raudteedel sõidab elektrirongiga, sest ka meie diiselrongidel ja -veduritel on teatavasti diisel-elektriline ülekanne.

Kolmandaks ei väsi Tallinn kordamast, kui väga trollid kontaktliinist sõltuvad. Härrased, ostke uue põlvkonna trollid ja probleem on lahendatud. Need saavad teatud vahemaa ka kontaktliinivabalt sõita.

Neljandaks ei saa Euro-6 busside keskkonnasaastet pidada olematuks. Teatud saasteainete kontsentratsioon heitgaasides on küll madalam, kuid mitte olematu. Lisaks ei vähenda uutele normidele vastavad mootorid sugugi energiatarvet. Uute busside kütusekulu kohati lausa kasvab, kuna saastekomponentide vähendamiseks heitgaasides rakendatakse abiseadmeid, mis samuti tarbivad energiat.

Viiendaks ei kannata põlevkivielektri keskkonnavaenulikkuse retoorika kriitikat – pealinna trammid-trollid saaks erinevalt diisel- või hübriidbussidest kohe rohelisele energiale üle viia, kui oleks vaid poliitiline tahe. Meil on vaba elektriturg ja roheline elekter kättesaadav. Elektritranspordi kilomeetri hind tõuseks seeläbi vaid umbes kolm protsenti. Pealegi on põlevkivienergeetika peamine tööandja Ida-Virumaal ning meie kodumaine energiaallikas. Lisaks on isegi põlevkivielektril liikuv troll linnakeskkonna jaoks säästvam – heitmed paisatakse õhu kõrgest korstnast, mitte meie kõigi nina all.

Ent kõige kummalisem on see Tallinna linnavalitsuse täiesti irratsionaalne viha, mida ühe keskkonnasõbraliku transpordiliigi suhtes viljeletakse. Nii levitatakse avalikkusele kõikvõimalikke valesid. Üheks värvikamaks oli väide, et uued trollid on diiselbussidest neli korda kallimad – selline jutt peaks paika vaid siis, kui võrrelda väga odavat ja lühikest bussi väga kalli ja pika trolliga.

Eriti inetu on linnavalitsuse käitumine olukorras, kus Tallinna kesklinna tänavatel suudavad diiselbussid üksinda juba praegu põhjustada väga kõrge saastekoormuse. Peita see probleem statistika taha, milles kesklinna saasteprobleem «lahustub», on lihtsalt kohatu. Pealegi – meie pealinna bussipargis on mitusada diiselbussi, mille võiks ju niisamuti hübriidbusside vastu välja vahetada, kuid sellest paraku vaikitakse. Põhjus on lihtne: vabaneda trollidest, mitte lahendada keskkonnaprobleeme. Faktiks jääb, et troll on kõigist bussitehnoloogiatest konkurentsitult madalaima energiakuluga. Neid kaotades käitub linnavalitsus meie pealinna elukeskkonna suhtes just kui arst, kes ütleb oma patsiendile: «Et te juba nagunii haige olete, siis ma annan teile natuke mürki ka!»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles