See oli väga külm õhtu. Ja tuuline. Tuul ja külm on kokku superkülm. Minu plaan oli joosta töölt trammipeatusesse, ootepaviljonis tuulevarjus kössitada ja siis trammi pealt koju joosta. Tundus, et nii on kõige vähem külm. Aga ootajate hulk peatuses näitas, et trammi pole tulnud juba mõnda aega. Mõned inimesed kaotasid kannatuse, tõmbasid end kööku ja astusid külma trotsides õhtusse. Nii ka mina – kell surus peale.
Sigrid Kõiv: tramm taskus
Lippasin piki trammiteed uues lootuses, et kohe kui trammiliiklus taastub, hüppan trammi. Tallinna südalinnast Kalamajani on umbes 35 minutit tempokat kõndi. Vastutuul võttis mu liikumiskiirust mõnevõrra maha. Umbes Mere puiesteel hakkasid trammid liikuma karjakaupa ja Koplile vastupidises suunas. Ma jõudsin koju, ilma et minust oleks möödunud ükski tramm.
Kui tuul jäise riiviga mu näolt nahka lihvis ja pakane tangidega sõrmi otsast kiskus, oleksin tahtnud kelleltki küsida: kas me elame endiselt keskajas? Kuidas on nii, et olen reaalajas kursis meeleavaldustega Kiievis, kuid ei saa kusagilt teada, et ühistranspordis on mingi tõrge ja kaua see kestab?
Praegu veel enamikul, varsti aga juba kõigil inimestel on taskus nutitelefon ning vähe on järele jäänud asju, mille kohta pole äppi. Tallinna ühistranspordi kohta on ka, kuid nende autor ei ole Tallinna transpordiamet, vaid (ilmselt) programmeerimishuvilised linnaliiklejad. See tähendab, et kriitilisele infole, nagu tõrked, saab neil olla vaid väga piiratud ligipääs.
Ma isegi ei pea silmas GPSiga asukohta määravat, peatust soovitavat ja järgmise bussi, trammi või trolli väljumisaega ütlevat äppi. Oleksin rahul palju lihtsamaga, sellisega, mis kasutaja telefonis aktiveerub vaid tõrgete korral lakoonilise teatega, näiteks et 2. ja 4. trammiliin või 6. ja 7. trolliliini ei tööta, taastumise aeg 40 minutit või teadmata. Kasutajal kohe pilt selge – mine bussi peale, võta takso või püsi seal, kus oled, nagunii ei pääse kusagile.
Ja miks mitte teatada selle kaudu ka ummikutest või liiklustakistustest, et närvilised juhid ei koguneks näiteks päästetöid takistama. See info on ju kõik kusagil olemas, keegi peab vaid nupule vajutama.
Linnaliikluse korraldamine on keeruline ja Tallinna liiklus on ju tegelikult isegi Riia omaga võrreldes üsna rahulik. Tõrked on aga vältimatud, eriti keeruliste ilmaolude korral ja aastaaegade vaheldumise tõttu meil enamasti vaid sellised ilmaolud ongi. Ilma muuta ei saa. Küll aga saab teha inimeste elu ka selle ilmaga lihtsamaks, eriti kui tehnoloogilised võimalused on olemas ja neid on harjutud kasutama.
Keegi rääkis mulle, et Tartus on enamikus peatustes juba elektroonilised tablood, mis ütlevad, mitme minuti pärast buss väljub. See tundub muidugi linnatranspordi korraldamises juba kõrgem klass, mida Tallinnalt, vähemalt mitte enne valimisi, nõuda ei tihkaks.