Paljud eestlased nägid pronkssõduris Nõukogude okupatsiooni sümbolit, inimest, kes «valvas Gulagis ühtviisi eestlasi, venelasi, juute ja keda tahes» (tsitaat režissöör Ilmar Raagi vanast, 2007. aasta artiklist). Mina sellest aru ei saa. Pronkssõdur on mälestusmärk neile, kes hukkusid Teises maailmasõjas, kaitstes maailma natsismi eest, mitte aga Gulagi laagrivalvuritele.
Aga olgu peale, 2007. aasta on juba minevik, mälestusmärk on teise kohta viidud, see puhtpoliitiline avantüür on reformistidele juba kätte maksnud ja maksab veelgi. Nad tahtsid valijaskonda lõhestada, ja see lõheneski ning pool sellest näitab koalitsioonile endiselt trääsa. Mälestusmärgi ümberkolimine pole üldises plaanis sugugi kõige hullem, mida reformistid on Eestile teinud. Majanduse ja sotsiaalse õiglusega on lood palju hullemad.
Pronkssõdurit Tõnismäel ei ole ja ometi ta on seal ning seisab veel kindlamalt kui enne 2007. aasta aprilli. Ilmar Raag soovis, et mälestusmärk vajuks unustusse, aga on asju, mis ei lähe meelest. Ma pean silmas Suurt Isamaasõda, mille sümbol on see mälestusmärk seniajani sadadele tuhandetele Eesti elanikele, ja, mis seal ikka salata, muidugi ka võimude provotseeritud pronksöid. Ma olen lausa valmis kihla vedama, et peaaegu iga kohalik venelane (ja paljud eestlasedki), kes satub rahvusraamatukogust mööduma, näeb tühjal platsil puude keskel pronkssõdurit.
Kes ka mida ei mõtleks, on see mälestusmärk meie tõde. Jah, see erineb sellest tõest, milles pronkssõdur on okupant, kohalikud venelased aga läbi ja lõhki muulased, isegi kui kõnelevad eesti keelt paremini kui vene keelt. Arvatavasti ei saagi olla teisiti maal, mille elanikud võitlesid Teises maailmasõjas mõlemal pool rinnet. Me kõik peame sellega kuidagi suutma leppida.