Kui kutsume siia välistöölisi, peame arvestama, et meie lapsed peavad hakkama neile pensioni maksma. Niipea kui põlvkondade arvukus on tasakaalust väljas, muutub see nooremale põlvkonnale raskeks. Praegu oleme me veel suhteliselt soodsas seisus, sest tööealisi (vanuses 15–65) on ümmarguselt 2/3 rahvastikust, see suhe hakkab edaspidi halvenema.
Ehitada majandus üles välistööjõule on nagu püramiidskeem – kokkuvarisemine on vältimatu, kusjuures mida väiksem on majandus, seda ohtlikum see on. Ainult väga rikkad riigid suudavad elada härrasrahvana, pidades tööl välismaalasi teenindajate ja nn mustatöölistena (termin ei käi töötaja nahavärvi, vaid töö olemuse kohta: must = määrdunud), kuid viimasel ajal on probleeme nendelgi – küll seoses pensionisüsteemiga, küll välistööliste lõimimisega.
Öeldes, et majandust ei saa välistööjõule tuginedes üles ehitada, ei arva ma sugugi seda, et Eesti peaks uksed sisserändajatele sulgema. Kindlasti on igasugune avatus inimeste ja ideede liikumise suhtes kasulik ja arendav. Samas on selge see, et kõige vähem ideid toovad kaasa, st kõige väiksema kasuteguriga sisserändajad on need, kelle haridustase ja kogemuste pagas on kõige väiksem, st lihttöölised.
Selleks et jääda iseseisva riigina püsima, on Eesti jaoks hädavajalik rakendada niisugust majandusmudelit, mis näeb ette toimetuleku põhiliselt kohaliku tööjõuga, võtmeks saab siin olla efektiivsuse kasv ja vajadustele täpsemalt vastav kutseõpe. Paindlik tööjõupoliitika võiks võimaldada hooajalistel töödel rakendada ajutist tööjõudu – õpilasi ja tudengeid.
Kui mõelda tungile malevasse, leiduks huvilisi rohkesti. Kasu oleks mitmepoolne – töökoolitus oleks suur väärtus ka noortele. Ja muidugi peaksid kodumaa uksed olema kutsuvalt lahti kõigile nendele Eestist lahkunud, valdavalt suhteliselt madala haridustasemega inimestele, kes otsivad lihttöö eest inimväärset palka välismaal.
Tööjõupoliitika kujundamisel tuleb arvestada, et riigi toimimiseks vajaliku tööjõu puudumine oma riigis on suur julgeolekurisk – täpselt samuti kui muude ressursside puudumine.