Veendumus, et asjad on nii, nagu tead neid olevat, on üks osa järjepidevusest ja kindlustundest, mis lubab meil igal hommikul algava päev suhtes ootusi püstitada, plaane teha ja nende õnnestumist enam-vähem ette ennustada.
Kuid isegi monotoonselt kulgev põhjaeurooplane võib sattuda olukorda, kus reaalsus, nagu tema seda tunneb, muutub mittereaalsuse peegelduseks, ning hinnang, mis üleilmsetele nähtustele antud, on peeglitetaguses kontekstis kui mitte lausa kohatu, siis vähemalt naiivne ja seepärast piinlik.
See oli ilmselt kõige kallim üritus, kus ma ealeski viibinud olen. Eksootiline toimumispaik kaalus üles ajakirjanduslikus mõttes kesise sisu. Riigid ikka korraldavad sedasorti üritusi. Kui mitte muul põhjusel, siis julgeoleku kaalutlustel – et maailmas oleks mingi hulk inimesi, kes ei peaks seda tundmatuks ilmanurgaks, kus agressiivne naaber võib omatahtsi toimetada. Kui palju sellisel üritusel sisulisele poolele tähelepanu pühendatakse, on erinev ja sõltub suuresti kultuurist, sellest, mida väärtuslikuks peetakse.
Põhjas arvaksin, et sellise ürituse puhul on sisu vormist olulisem. Lõunas peetakse tähtsamaks külalislahkust, sisu sõltub külalistest rohkem kui korraldajatest.
Rikkaliku õhtusöögi juurde kuulusid ka kohalikud veinid, nii et hommikul mul tegelikult pea valutas. Liialdamisest tingitud peavalu vastu soovitavad asjatundjad võtta külma dušši – see sundivat keha adrenaliini tootma. Sattumine peeglitetagusele maale teeb sama triki.
Kui teemaks on moodne meedia, siis võiks üks lehetoimetaja end selles valdkonnas üsna hästi tunda. Nähtud on ju nii mõndagi. Argumente on kuuldud. Kriitikat rohkem kui küllalt. Ja lõpuks määrab tarbija eelistus suurel määral selle, kuhu, mida ja kuidas tehakse. Meediat võib õpetada ja kritiseerida, tarbijat mitte. Ajakirjanikud on sellega harjunud. Seda siin.