Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Rain Sepp: kes on 180 000 kiirlaenu klienti?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Rain Sepp
Rain Sepp Foto: arhiiv

Credit24 tegevjuht Rain Sepp kirjutab arvamusportaalis, et kiirlaenu ei tohi demoniseerida ning laenajaid mõnitada.

Viimastel päevadel on ajakirjandusest läbi käinud huvitav number – Eestis olevat 180000 kiirlaenu klienti. Reaktsioonid on olnud erinevad, aga valdavalt suhtutakse sellesse kui ühiskondlikku või sotsiaalsesse probleemi, justkui katku mis vaikselt meie seas ringi hiilib.

Sageli üritatakse kiirlaenu ja tarbimislaenu klientidest rääkides luua neist mulje, kui ullikestest, rumalalt majandavatest, vaestest, saamatutest ja vahel ka kui elu hammasrataste vahele jäänud inimestest. Julgen teemaga kursis oleva inimesena öelda, et need 180000 ei ole sellist halvustamist ja hukkamõistu ära teeninud. Keegi ei pea häbenema, et on tarbimislaenu klient, nagu pole häbiväärne olla panga laenuosakonna klient. Sellepärast võtsin nõuks rääkida teile, kes need pea kolmandik Eesti tööjõuealisest elanikkonnast õigupoolest on.

Meie klientide hulgas on poemüüjaid, politseinikke, ametnikke ja õpetajaid. Kiirlaene on vajanud ka ajakirjanikud, tuletõrjujaid, tõlgid, kuultuuritegelased, sportlased ja treenereid. Klientide seas on lihtsaid töölisi ja töötavaid üliõpilasi, sekka mõni ettevõtja; on vabakutselisi, isegi teadureid ja muid haritlasi. Mõni nendest saab vähem palka, teine rohkem, mõni neist elatub honoraridest ja teine stipendiumist. Paljud neist ei oma ühtlast ja garanteeritud suurt sissetulekut, mis võib olla näiteks hooajaline. Siia gruppi kuuluvad põllumehed, kalamehed, turismisektori töötajad. Need inimesed teevad tublit tööd ja maksavad riigile makse.

Meie poolt läbiviidud küsitlustele ja klientide tagasisidele tuginedes teen siinkohal kiire ülevaate, miks laenu on võetud. Laenatake enamasti suuremate ühekordsete kulutuste katteks; vahel on need ootamatud, sageli aga ka pikemalt planeeritud investeeringud. Tihti on need sellised suuremad summad, mida vajatakse kohe, ja mida on kergem pikema aja jooksul ja pisemate osadena tagasi maksta. Laen on läinud eluaseme (avarii)remondiks, autoparanduseks või rehvide ostuks. Laenu on võetud ka reisiks, mööbli ja kodutehnika soetamiseks. Laenuga on makstud suuremaid ja väiksemaid jooksvaid arveid ja koguni meditsiinikulusid. Samuti on laenuraha investeeritud koolituskuludesse.

Miks võetakse kiirelaenu ja ei minda panka? Meie klientidele on meeldinud kiire ja asjakohane teenindus, otsekohesus ja teenuse lihtsus. Nad tahavad võtta laenu just siis ja nii palju kui neil on parasjagu vaja – ei rohkem ega vähem. Nad ei taha omale pikaaegseid siduvaid lepingud ja sillerdavaid ahvatlusi. Nad ei taha ka panna panti oma vara, ega oma lähedasi inimesi käenduse näol..

Reeglina on igaüks neist ka mõne Eesti panga klient ja võimalusel kasutab ka nende teenuseid. Mõnel on eluasemelaen ja mõnel õppelaen, vahel on isegi pankade pakutud väikelaen. Mõnel neist on krediitkaart ja mõnel ei ole; mõni asi on neil ostetud ka järelmaksuga ja vahel on midagi liisingus.

Meile ei ole oluline, kas ollakse ka konkurendi klient, meile on oluline, et inimene saab oma võetud kohustustega kokkuvõttes ilusti hakkama ja eluga edasi. Me ei pahanda oma klientidega, kui nad on kasutanud mõnda teist toodet, või mõne teise ettevõtte teenuseid. Me oleme tänulikud kui klient tuleb meie juurde ja me saame aidata. Kõiki kahjuks ei saa. Meil on hea meel teenindada sellist hulka inimesi ja see motiveerib meid edasi pingutama. Kõik 180000 kiirlaenu klienti ei ole Credit24 omad, aga oleme tänulikud neile kõigile. Näeme, et pakume turul olulist ja vajalikku teenust.


Vaadake korra enda ümber paremale ja vasemale - te nägitegi just neid, kiirlaenu kliente. Nad on tavalised inimesed meie seast. Julgen kinnitada, et see üks kolmandik Eesti tööjõuealisest elanikkonnast ei koosne reeglina ullikestest, või «konksust ja nöörist» mõtlevatest heidikutest, kes ei saa aru, mida nad teevad ja vajavad abi riigi sekkumise näol. Muidugi mõistame, et meie teenusel on ka suur sotsiaalne vastutus, sest alati on inimeste seas erandeid, ja me võtame seda asjaolu väga tõsiselt. Kuid see ei tähenda, et meie kliente võiks süsteemselt läbi meedia alavääristada.


 

Tagasi üles