Kus on Eesti rollid ja võimalused?
Eestis peaks kõigepealt kriitilise pilguga üle vaatama, kuhu on praegu vahendid rakendatud ja kas nad on tulemusi andnud. Eestis on ju tehnoloogiate arenduskeskuste programm mõnda aega olemas olnud: mis põhjusel nad ei anna seda väljundit, mida oodatakse, või kui annavad, siis kuidas jagada seda oskust teistega.
Järgmine etapp on paremini siduda ministeeriumide ja organisatsioonide pingutused. Enne siia tulekut vaatasin, millised on teie olulisemad poliitikadokumendid, ja näen, et ühelt poolt on välja tulnud «Teadmistepõhise Eesti» raamdokument, mis paneb paika innovatsioonipoliitika, ja samal ajal kirjutas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium eelmise aasta lõpus dokumendi ettevõtluse edendamiseks. Kas pole kummaline, et väikeses riigis on jätkuvalt kaks paralleelset tegevust? Ma loodan, et nad ikka on omavahel heas kooskõlas, mitte ei lähe eri suundades. Üks asi, mida saab paremini teha, ongi sisemine kooskõla, et ühiselt välja valitud fookuskohti paremini finantseerida. Riik on väike ja peaks täpsemini valima, kuhu ressursse kasutada. Kui vaadata, et tänane teadus ja majandus lähevad paralleelselt ja haakumiskohti pole eriti palju, peaks ometi saama poliitikatega kaasa aidata, et neid kokkusaamiskohti oleks rohkem.
Ühised tehnoloogiaalgatused
• Euroopa Liidu teaduse ja innovatsiooni rahastamise programmi Horisont 2020 üks osa on ühised tehnoloogiaalgatused, mille jaoks on eelarves ette nähtud järgmise seitsme aasta jooksul kaheksa miljardit eurot. Eraettevõtetelt oodatakse oma panust 10 mld.
• Viis väljavalitud valdkonda on elektroonikakomponendid ja -süsteemid, puhas taevas, kütuseelemendid ja vesinikkütus, biomajandus ja innovaatilised ravimid.
Allikas: Euroopa Komisjon