Aga siiski, kui kusagil tõesti lõhuti vaatemängu suurt kangast, siis tegelikult just seal. Seda vaikust seletada polegi vist ühtpidi väga raske – paljuski võime ju Debord’i raamatu motiivide seas leida ka trotsi 20. sajandi alguse Pariisi avangardse õhustiku taandumise pärast Teise maailmasõja järgse ameerikaliku banaalsuse ees. Kuid kui ta samas otsib (teesis 204) uut kriitilist keelt, «eituse stiili», dialektilist vormilt ja sisult, siis minu kui muusikafänni tagantjäreletarkus annab ette vastuse, mida tollal teadis kogu terasem osa Euroopast – see kõik on olemas afroameerika kõlades.
Popkultuuri enese ajalugu sai situatsionistlike ideede ja Debord’i raamatuga põhjalikumalt tuttavaks pungi ja post-pungi aegu 1970ndate teisel poolel (lähemalt räägivad selle seose lahti ameeriklase Greil Marcuse raamat «Lipstick Traces» ja inglase Jon Savage’i «England’s Dreaming»). Juhtus palju. Vaatemängu kõneviis (tegelikult siis võimu enda kõneviis) pöörati õõnestavalt ümber, tardunud tarbimispoosidesse ahistatud inimesed ärkasid justnagu surnuist ellu, «külmutatud aeg» (see kujund asub raamatu 200. teesis) sulas olgu või ajutiselt.
Kuid ometi – «Vaatemänguühiskond» võis ju oma ideelt inspireeriv olla, ent tema küsimus sellele karnevalile oli siiski pigem umbusklik ja manitsev. Kas see on ikkagi kriitiline keel, mis siin kõneleb, või kehtestab ennast hoopis nähtus, mida rokimütoloogia märgib terminiga «sell-ou»? Sest vaatemäng, kas pole, võidab ju lõpuks alati?
Vastused olid selged kui mitte varem, siis 80.–90. aastatel, mil kogu see algselt tõepoolest demüstifitseeriva haardega keel kohanes suurepäraselt MTVs ja mõnevõrra hiljem olgu või näiteks Apple’i reklaamklippides. Miski ei toitnud vaatemängu kuju võtnud kapitali paremini kui antikapitalism. Kõik neelati alla. Sellisel niinimetatud postmodernsel foonil oli Guy Debord’i teesikogumik (just nagu ka näiteks Adorno mõni tekst) ühtpidi aegunud ja teisalt tarvilik kinnitus künismi vältimise võimalikkusest.
Isegi kui nii mõndagi selles raamatus näib ütlevat, et «aga ma ju rääkisin teile», siis on see nõudlik jäikus tegelikult tervistav ehk eriti just neil kontrolli (näilise) kadumise hetkedel nagu 1968. aasta Pariis või punk või miski muu. Teisalt jälle ei jää meil teistel muud üle, kui näidata popkultuuri visalt sellisena, nagu ta minu arvates on – keerulise, lahendamatu ja konfliktsena. Sellisena, mis vaatemänguühiskonna suurejoonelise idee sisse kunagi päris jäägitult ära ei mahu.
Raamat
Tallinna Ülikooli Kirjastus