Sõerd: autode maksustamisega ei saa liiale minna

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aivar Sõerd
Aivar Sõerd Foto: Peeter Langovits / Postimees

Endine rahandusminister, praegu riigikokku kuuluv reformierakondlane Aivar Sõerd ütleb keskerakondlasest majandusteadlase Heido Vitsuri ettepanekutele vastuseks, et autode maksustamisega ei saa liiale minna, sest hajaasustusega riigis, kus pealegi ühistransport igal pool ei toimi, on erasõiduk inimeste igapäevaseks toimetulekuks vajalik.

Võib arvata, et maksupoliitika, mida Heido Vitsur soovitab autode maksustamisel rakendada, on üsna sarnane sellega, mida on rakendanud Soome riik. Soomes on uuemate autode kasutamist piirav maksusüsteem, kus autot soetades tuleb maksta 5-50 protsenti auto hinnast CO2 heitkoguse põhjal. Teiseks lisandub aastamaks, mis samuti põhineb heitmekogusel. Ka kütuseaktsiis on kõrgem ja kavandatakse automaksu uut mudelit ehk niinimetatud kilomeetrimaksu, mis põhineb läbisõidetud kilomeetritel.

Samas tuleb arvestada, et Soome elatustase on kõrgem ja ka Soome üldine maksukoormus on kõrge Euroopa Liidu keskmisega võrreldes. Teiseks on Soomes Eestiga võrreldes paremini toimiv ja kvaliteetsem ühistransport. Sarnasus meiega on hajaasustus.

Käibemaksu mahaarvamise piiramine firmaautode puhul ongi samm selles suunas, et suurendada firmaautode maksukoormust. Me peame aga arvestama sellega, et hajaasustusega riigis, kus pealegi ühistransport igal pool ei toimi, on erasõiduk vajalik igapäevaseks liikumiseks ja tööl käimiseks.

Maksustamisega ei saa minna liiale ja takistada inimeste igapäevast toimetulekut hajaasustusega piirkondades. Ka maapiirkondades või teatud valdkondades, näiteks remonditeenuse osutamisega või müügitööga seotud ettevõtetes, on sõiduk ettevõtte tööks vajalik.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles