Ka täisrõivas ja näole keskenduvatel selfidel on paljude enesepildistajate jaoks jõustav mõju. Kultuuris, mis fetišeerib saledaid, noori, valgeid, katemossilikult kuldlõikeliste näojoontega inimesi, on iga sellest normist erineva portree avalik kuvamine julgustükk ja omamoodi pisirevolutsioon.
Need panustavad aeglaselt aktsepteeritavate visuaalnormide muutumisse ning laiendavad ilu kui sellise mõistet. Arvestades, kui keeruline on just teismelistele iseenda füüsilise paratamatusega leppimine, tundub mulle noorte enesepildistamise pilamine eriti südametuna.
Selfisid on kirjeldatud ka kõneaktidena. Lingvistikast ja kõnefilosoofiast pärinev mõiste viitab ütlusele, millel on suhtluses n-ö sooritav funktsioon. Lihtsustatult on kõneaktid näiteks lubamine, tervitamine ja hoiatamine.
Kõneaktide tulemuseks on nentivad ja teostavad ütlused. Kuna teiste inimeste selfide kasutamine on minu kui uurija jaoks eetiliselt laetud, lisan siinse kirjelduse näitlikustamiseks mõned enda omad. Ka ilma lisanduva tekstita, mis vaatlejat juhiks, on selge, et pilti 1 (vt artikli kõrval) saab tõlgendada nentiva ütlusena.
See ütleb «me tähistame halloween'i», mis võimaldab mul Eesti kultuurikontekstis samastuda inimestega, kes seda ameerikalikku püha peavad, või teenida ära nende nurin, kelle meelest on tegemist etnoreeturlusega.
Arvestades, et tegemist on Mehhiko Dia de Muertose tavadest inspireeritud näomaalinguga, võib seda lugeda ka teostava ütlusena – see kutsub küsimusi esitama. Seda võib pidada küllakutseks või ka innustuseks, mis paneb vaataja samuti halloween'i-pidu korraldama.
Samamoodi on lihtne lugeda pilti 2, mis iga väikelapse vanemat suhteliselt eksimatult teavitab perekonda tabanud tuulerõugetest. Kui pilt on väärt tuhat sõna, siis on selfi ehk lausa essee?