Rahandusministeeriumi poolt riigikogule saadetud käibemaksuseaduse muudatuse eesmärk oli sõiduautode omatarbe maksustamise asemel piirata sõiduautode ostmisel (sh rentimisel, liisimisel) ning nende tarbeks kaupade ja teenuste ostmisel (mootorikütus, remont, hooldus jms) tasutud käibemaksu mahaarvamist, kuna sõiduautode omatarbeks kasutamist on raske kontrollida ning seda kasutatakse ära maksukohustuse vähendamiseks. Eesmärgiks ei seatud võimalike lisamaksude (automaks, keskkonnatasu, auto vanuse tasu jne) kehtestamist ja selles osas eraldi analüüsi ei tehtud.
Rahanduskomisjon leidis selle ettepaneku arutamisel, et küsimusi on rohkem kui vastuseid, eelnõu kandis kiirustamise märke ning huvigruppidega, keda see eelnõu hakkab otseselt puudutama, polnud läbi räägitud.
Peaasjalikult tekkisid küsimused alljärgnevates osades:
* konkreetsed määrad 50 protsendi käibemaksu mahaarvamise ja 2000-eurose maksimumpiirangu osas;
* erandite piiritlemisega seonduv – kes võivad jätkuvalt 100 protsenti maha arvata;
* eranditult vaid ettevõtluse tarbeks kasutamise reaalne tõendamine;
* kasutus- ja rendilepinguga kasutajate valduses olevate sõidukite maksustamine;
* autode ostmine teistest Euroopa Liidu liikmesriikidest;
* kooskõla tulumaksuseadusega seoses topeltmaksustamisega seonduvate küsimustega;
* käibemaksudirektiivi erandi taotlemise ajagraafikud;
* eeldatava mõju analüüsi õigsus riigieelarvele.
Seoses sellega otsustasime saata eelnõu ministeeriumile tagasi. Samas olime seisukohal, et kui ministeerium on täiendavad läbirääkimised ära pidanud ning mõjuanalüüsid ära teinud, oleme valmis eelnõuga edasi minema.
Kui jälgida Euroopa tendentse, siis võrdlusandmed näitavad, et suurem osa ELi riike piirab sisendkäibemaksu mahaarvamist, kusjuures piirangu määr varieerub 20 ja 100 protsendi vahel ning suurim osakaal on 100-protsendilise piiranguga juhtudel.