PISA testist selgus veel, et õpilaste teadmiste tase ei sõltu alati riigi majanduse tasemest. Hispaania panustab haridusse õpilase kohta (6–15-aastaseni) üle 60 000 euro, kuid see ei mõjuta testi tulemusi. PISA tulemused Hispaanias ei ole ka seotud õpetajate nappusega.
Kui Eestis on üks suuremaid probleeme heade õpetajate nappus, siis Hispaanias see nii ei ole – õpetajate palgad on võrreldes teiste riikidega üle keskmise. Probleem ei tule ka innovatsiooni ressurssidest – PISA tulemusest selgus, et Hispaania haridussüsteem toetab innovaatilisi algatusi ja nende tutvustamist koolisüsteemis. Miks ei ole Hispaania õpilaste tulemused siis hoolimata kõigist neist meetmeist väljapaistvad?
Hispaania hariduse, kutseõppe ja ülikoolide riigisekretär Montserrat Gomendio on öelnud, et aastate jooksul «ei ole muutunud haridusmudel, mida tuleks nüüd kindlasti muuta». Praegune haridusmudel on tema hinnangul «pime süsteem, mis ei suuda tuvastada õpilaste probleeme ega anna koolijuhtidele iseseisvust». Tema sõnul on näiteks Poolas koolijuhil palju suurem autonoomia karjäärisüsteemi üle otsustamisel.
OECD analüütik Pablo Zoido on rõhutanud, et õpetajate karjäärivõimalused – õpetajakutse köitvus ja õpetaja enesetäiendamise võimalused – on väga olulised. Parimaid tulemusi saavutavad riigid, kus õpetajad arenevad ja saavad end täiendada kogu oma karjääri jooksul. Tema sõnul ei ole Hispaanias õpetajatel piisavalt mitmekesiseid karjäärivõimalusi.
Madridi koolide PISA tulemused on väga inspireerivad. Kuigi 6,5 miljoni elanikuga Madrid on Hispaanias regioon, mis kulutab haridusele vähem ja kus on suur immigrantide osakaal, näitasid 2009. ja 2012. aasta PISA tulemused, et Hispaania pealinn on saavutanud teiste OECD riikidega võrreldes vägagi kõrge taseme. Mis on edu võti?
Kui vaadata Madridi viimaste aastate hariduspoliitikat, on neid võtmeid kolm: koolide suurem autonoomia, õpetajate enesetäiendamisvõimalused ja koolide säravad arengukavad (lugemise workshop, distsipliin, hispaania-inglise kakskeelsuse koolitunnid jne).
Uus seadus LOMCE jõustus küll juba 3. jaanuaril, kuid haridusreformi rakendatakse järgmisel õppeaastal alg- ja kutsekoolis. Põhikoolis, keskkoolis ning kesk- ja kõrgharidust andvates kutsekoolides rakendatakse reformi 2016/2017. õppeaastast. Tänapäevased riigieksamid kehtivad 2018. aastani.