See sunnismaisus ei seisnenud mitte selles, et kusagile ära minna ei tohtinud, vaid selles, et enne tuli oma võlad klaarida, ning et minna polnud eriti kusagile, kõikjal kehtisid piirangud mujalt tulnuile, ning mitte ainult seisuslikud vaheseinad, vaid ka seisuse- ja kogukonnasisene suletus ja sotsiaalne kontroll.
Sunnismaisus ei võrdu pärisorjusega. Sunnismaised olid näiteks asehalduskorra ajal, 18. sajandi lõpul ka siinsed maal elavad saksa antvärgid – olid nad siis pärisorjad? Näiteks Islandil kehtis sunnismaisus Taani armust kuni 19. sajandi lõpuni, ent pärisorjust polnud kunagi. Sunnismaised olid isegi nõukogudeaegsed kolhoosnikud, Baltimaades mitte küll päris. Lisaks tuli siin ka enne pärisorjust ette lihtsalt õigusetust, ülemate omavoli alamate kallal. Seda oli muidugi rohkem läänistatud aladel, kuid suurem osa talurahvast elas endiselt otseselt ordu- või piiskopimaadel, kus ametimõisaid oli vähe ja teokoormised väikesed.
Olud olid siiski kiiresti muutuma hakanud juba enne Liivi sõda. Osalt olid need varem alanud protsessid, mida võimendas reformatsioon. Enam-vähem kõik eestlased on ajaloolis-kultuurilises mõttes luterlased (mis kinnistati siin talurahva seas jõuvõtetega just Rootsi ajal), oleme harjunud usupuhastuses nägema vaid head. Teate küll – koolid, emakeelne kirik, eesti õpetaja Pühavaimu kirikus jmt mütoloogia. Mis sest, et usupuhastuse võiduga siin koole hoopis suleti, jutlused olid varemgi koguduse keeles, eesti õpetajad olid varem ametis ka teistes Tallinna linnakirikutes...
Luterlik reformatsioon oli oma olemuselt saksa rahvuslik revolutsioon ja tõi tahes-tahtmata kaasa teiste rahvaste veelgi suurema allasurumise. Luterluse võit Liivimaa linnades ja vasallide seas tekitas olukorra, mida võiks võrrelda Nõukogude Liidu lõpukümnenditega, mil ka võimukandjad ise ei uskunud enam ametlikesse loosungitesse. Neljast viimasest ordumeistrist kolm olid luterlased, viimane Riia peapiiskop oli luterlane... Selles olukorras hoogustus vormiliselt endiselt katoliiklike ametikohtade ja hüvede, uute läänistuste ja muu mammona endile ja oma sugulastele kahmamine. 1550. aastateks peaaegu kaob veel paarkümmend aastat varem üsna arvukas vabatalupoegade kiht. Lisaks oli ka Saksamaa talupoegkond pärast ränka lüüasaamist Suures Talurahvasõjas senisest allasurutumas seisundis, Liivimaa aga oli osa saksakeelsest maailmast.