Hamlet on sünnilt võimukandja, poliitik, kes poliitilistel eesmärkidel proovib kätt ka teatriga ning suures õiglusejanus lõpuks kuritegelikule teele pöörab. Hamleti maailmavalu pole puhas vaimuinimese maailmavalu, nagu seda tihti serveerida püütakse, vaid osalt ka ajalik, poliitiline äng – enesetapumonoloogistki kõlab «rõhuja kalkust... kohtu aeglust ja võimu jultumust».
Seetõttu ei sobi Hamlet võimu ja vaimu vastanduse, vaid nende kahe põimituse kehastuseks. Hamleti käitumises on üldinimlikke ja isiklikke motiive, ent ta on ka tavapärasest tugevama moraalse närviga poliitik, kes tarvitab kunsti valitsejate eksimuste avalikustamiseks.
Kunsti võime poliitikat avalikustada ja mõjutada olukorras, kus kunsti võimaldatava tinglikkuseta pole tegelikkusest kõnelemine enam võimalik, võib tõepoolest anda alust võimu ja vaimu vastandamiseks. Ent kui küsida, kas Eesti poliitiline kultuur ja kitsamas mõistes kultuurisfäär põhimõtteliselt oma väärtushinnanguilt või toimemehhanismidelt üksteisele vastanduvad, siis suudan loetleda enam sarnasusi kui erinevusi.
Kultuuriringkonnad armastavad end esitleda poliitika- ja ideoloogiavaba või -ülese sfäärina. Samas näiteks Mari-Liis Lille kuulus kõne loomeliitude pleenumil, mida esitati poliitikaülesest, humanistlikust positsioonist lähtudes, oleks võinud sama hästi kõlada mõne sotsiaaldemokraadi suust. Kultuuriinimeste arvamusavaldusis ja teoseiski kõlab sageli ähmast kapitalismi ja liberalismi kriitikat, mis on olemuslikult ideoloogiline, poliitiline, ent mida sageli väidetakse esindavat universaalset humanismi, igavikulisi väärtusi.
Poliitikuid ja kultuuriinimesi ühendab armastus määratlematuse, hägususe vastu. Osaliselt on see paratamatu: nii kunstis kui poliitikas on tulemused paljuski ettearvamatud ja edu kokkuleppeline. Teisalt aga kiputakse mõlemas sfääris määramatust kuritarvitama: võrrelgem riigikogulaste selgitusi valijatega kohtumiste kulude kohta teatriinimeste seletustega, kui oluline on maksumaksjal investeerida näitleja puhkusereisi, et võimaldada viimasel oma muusadega trehvata.