Olukorras, kus õnnetuse taga pole niivõrd liikluseeskirjade rikkumine (ehkki helkuri kandmine pimedal ajal ON kohustuslik) kui kehvad ilmaolud, pole süüdlase otsimine kuigi tulus tegevus. Aava otsus võtta pressiteadetes helkuri puudumise mainimist süüdistusena on tema valik, aga pidagem meeles, et seda tehakse soovist just jalakäijate elusid säästa.
Igal jalakäijaga toimuval õnnetusel on alati vähemalt kaks poolt. Jalakäija nähtavus autojuhile väheneb pimeduses märgatavalt. Kui juhile on see ilmne, siis jalakäijale muutuvad autod pimedas pareminigi märgatavaks. Kui mina teda näen, siis näeb ju tema ka mind? Paraku võib kehvade tingimuste korral olla pimedates riietes teeline juhile nähtamatu ka siis, kui ta valgusvihus juba ajalehte lugeda saaks. Osalesin eelmisel nädalal pimedassõidu koolitusel ning veendusin ise, kuidas helkurita inimene alles 20 meetrit enne kokkupõrget pimedusest aimuma hakkab (lumeta jääb selleks märkamiseks veel vähem meetreid).
Kuidas muuta jalakäija autojuhile nähtavaks? Ka autojuhil on siin palju ära teha. Enamikul autodest on tuled korrast ära. Tänavu oktoobris kontrollisid maanteeamet ja Statoil tanklates üle Eesti 1064 sõidukit, neist vaid 44,3 protsendil olid tuled korras. Samuti tuleks juhil valida ilmaoludega sobiv sõidukiirus, et jõuda pimedas jalakäijat märgates pisutki varem reageerida, ning roolis tuleks unustada kõrvaltegevused, nagu helistamine või kuuma kohvitopsiga tegelemine.
Mis aga puutub pimedas või muidu halva nähtavuse korral tee ületamisse, siis on fakt, et helkur teeb jalakäija juhile tunduvalt varem nähtavaks. See väike ripats võib tõesti päästa inimese elu, statistika vaid kinnitab seda.