Novembri viimasel nädalavahetusel, kui kultuuriajakirjandus oli Sirbi skandaali tõttu tõusnud Eesti meedia tulipunkti, kogunesid ligi 70 ajakirja toimetajad kõikjalt Euroopast Oslosse iga-aastasele konverentsile. Kõiki neid ühendab võrgustik ja veebiportaal Eurozine (www.eurozine.com), keskusega Viinis.
Kultuuriajakirju on väga mitmesuguseid. Mõned tegutsevad juba üle-eelmisest sajandist, mõni on selle sajandi sünnitis. Enamasti ilmuvad need kord kvartalis, mõni harveminigi. Paljud on kuukirjad ja võrgustikku kuulub isegi mõni nädalaleht. Kaanehind jääb neil 3 ja 12 euro ja tiraaž 600–3000 eksemplari vahele. Harukordadel, nagu Esprit (Pariis) või Letras Libres (Madrid), on trükiarv viiekohaline. (Sirbi 5000 tiraaži nimetamine tillukeseks on näide asjatundmatusest selles vallas). Mõned keskenduvad ainult ühele alale, nt kunstiajakirjad Studija (Riia), Springerin (Viin), mõned lähenevad akadeemilisuselt teadusajakirjadele, nt Revista Crítica de Ciências Sociais (Coimbra).
Euroopa kultuuriajakirjade koguarvu on võimatu öelda. Rootsi Kulturrådet toetab ligi 80 ajakirja, Taanis ilmuvat neid 120 tükki. Olen näinud kriisieelseid katalooge, kus mõlema maa kultuuriajakirjade arvuks üle 300. Kõik sõltub, kuidas loendada: kas arvata sekka teadusajakirjad, kohalike ja vähemuskultuuride häälekandjad, poolperioodilised almanahhid, erialaseltside kvartalikirjad. Tüüpiline kultuuriajakiri Eurozine’i võrgustikus paistab olevat selline, kus keskmes on esseed ja intervjuud, lisaks kaunitele kunstidele ka ühiskondlik-poliitilistel ja ajaloolistel teemadel, ning mis avaldavad raamatuarvustusi, fotoreportaaže või kunstinäituse pilte. Paljudes leidub kirjanduslehekülgi. Enamik üllitab teemanumbreid. Viimase aja populaarsed teemad paistavad olevat nt urbanistika, demokraatia ja parteide tulevik, uued protestivormid, aga ka romantiline armastus, sugudevahelised suhted, (euro)raha, tehnoloogiaprobleemid jne. Silma hoitakse peal rahvusvahelistel sündmustel: araabia kevad, wikileaks, NSA skandaal, sündmused Ukrainas jms.