«Riigikogu liikme töö on väga üksildane. Hästi palju pabereid peab lugema, hästi palju omaette toas endale asju selgeks tegema,» vastas Tiidus. Ei tea, kas keegi üldse pani seda valitsusse siirduva riigikogu liikme kokkuvõtlikku lauset tähele. Tiidus oli riigikogu liige kaks ja pool aastat. See pole küll väga pikk aeg, aga küllaldane, et oma ameti sisu ja vorm selgeks mõelda. Olen paariaastase vahega rääkinud kahe palju staažikama poliitikuga, kes on olnud ministrid ja seejärel taas riigikogusse tagasi pöördunud. Nende kirjeldus kahe rolli erinevustest kattus pea sõna-sõnalt ja kinnitab Tiiduse öeldut.
Ministri heaks töötab ka kõige väiksemas ministeeriumis pikaajalise kogemuse ning laialdaste (muuhulgas rahaliste) võimalustega struktuur. Võtame näiteks kultuuriministeeriumi: kantsler, viis asekantslerit osakondadega, ministri nõunik, ministri abi, Euroopa Liidu asjade nõunik, kolmest inimesest koosnev avalike suhete osakond, välissuhete osakond, kaks õigusnõunikku ja kaks õiguse peaspetsialisti, mitu referenti ja autojuhti. See kõik on loomulik ja vajalik, sest minister peab saama töö tehtud.
Nüüd vaatame, kellele ja millele saab toetuda riigikogu liige, kelle tegevus pole vähem tähtis. Aga siin ei olegi midagi vaadata – sisuliselt on saadik, välja arvatud juhatuse kolm liiget, üksi. Alatiste ja erikomisjonide juures töötavad mõned ametnikud, samuti on iga fraktsiooni juures tööl salgake poliitilisi nõunikke.
Kui saad esimest korda riigikogusse valituks ega ole just päris küüniline kaabakas, siis on sul värske rahvaesindajana hulk ideid ja plaane, mida sa tahad teoks teha, meenutas üks mainitud poliitikutest. Kohapeal, mõne kuu jooksul selgub, et praktiliselt kõik, alustades valijate kirjadele vastamisest ning lõpetades valitsusest tulevate eelnõude õigusliku analüüsiga, tuleb ise ära teha. Mõned löövad käega ja ei teegi õieti midagi peale selle, mida fraktsiooni juht ette ütleb.