Kasulik on ka võrdlus 2004 laienejate, sh Eestiga, kelle puhul rõhutatakse, et olulisem kui liitumisperspektiiv oli nende riikide sügav veendumus valitud tee ainuõigsuses ning riikide endi pühendumus reformidele. Sellist pühendumist on kinnitanud ka kaks idapartnerluse edulugu – Moldova ja Gruusia.
Väiteid, et EL välispoliitika on liiga bürokraatlik ning et ELil puudub võimekus ühtset Vene-poliitikat ajada, tuleks vaadelda laiemas kontekstis kui idapartnerlus. Küsimus on üldises EL võimekuses ühist välispoliitikat ajada.
Ühe idapartnerluse-teemalise, juba veidi folklooriks muutunud ütluse kohaselt teeb Venemaa pakkumise, millest ei saa keelduda ning EL teeb pakkumise, millest ei saada aru. EL poolne poliitika on tõepoolest väga kompleksne ning mitmekihiline, erinevaid sektoreid ning ühiskonna segmente kaasav. Kuid ma usun, et see on pikemaajalises perspektiivis pigem selle poliitika tugevus. Mis on aga selge – EL peab senisest märksa efektiivsemalt oma sõnumeid ja eesmärke kommunikeerima. Venesuhetega haakuvalt on oluline, et EL kasutaks ära kõik võimalused Venemaa majandusmeetmetest tuleneva kahju tasakaalustamiseks. Ühe positiivse näitena olgu nimetatud Moldova veinidele EL turule ligipääsu võimaldamine veel enne EL-Moldova lepingu jõustumist.
MARKO MIHKELSONI VASTULAUSE (lisatud kell 10.30)
Idapartnerluspoliitika senisel kujul töötaks siis, kui poleks suurt dünaamikat rahvusvahelistes suhetes, sealhulgas Euraasia Liitu rajava Venemaa kasvavat survet. Pikaajaline siht on hea, kuid muutuste surve juures puudub piisav paindlikkus.
Idapartnerluse ja laiemalt ühenduse välispoliitika nõrkuseks ongi pikajaliste instrumentide kindlaksmääramine, mis täiel määral ei arvesta ettetulevate muutustega.
Nii ei ole Euroopa Liidu välisministrid suutnud siiani idapartnerluspoliitikast rääkides läbi analüüsida Euraasia Liidu teema ning selle mõjurid ühenduse tulevikule. Seda tegemata on aga raske ka poliitilisi otsuseid teha või senist programmi korrigeerida.
Euroopa Liit ei pea kindlasti kinni maksma Venemaa tekitatud kahju, kuid võrreldes näiteks Balti riikidega tuleb silmas pidada oluliselt suurema panusega. Iseasi on küsimus, kas eriti Euroopa suurriigid on selleks valmis. Euroopa Liidu enda sisemised probleemid ning atraktiivsuse vähenemine pole idapartnerlusele kindlasti kasuks tulnud.
Debatt valmib Postimehe, Eesti Väitlusseltsi ja Euroopa Komisjoni Eesti esinduse koostöös, olles kuues pikemast euroliidu-teemaliste väitluste sarjast.