Pärast laulmist küsisid nad taas, et kas meie laulaksime. Me jäime istuda ja hakkasime laulma. Pärast esimest salmi me katkestasime ja hakkasime naerma. Rohkem me oma hümni sõnu ei teadnud. Tõesti.
Kui ma Hollandisse tagasi jõudsin, hakkasin mõtlema. Miks oli hümni laulmine selline uhke asi Eesti üliõpilastele? Ja vastupidi – miks meie, hollandlased, naersime? Mulle tundus, et eestlased on väga uhked oma rahva ja kultuuri üle. Aga millest ma aru ei saanud, oli see, miks nad samal ajal olid ajaloos nii pettunud. Ühest küljest nad rõhutasid okupatsiooni, kannatusi, küüditamisi, aga teisest küljest olid nad nii uhked.
Kui ma pidin hakkama bakalaureusetööd kirjutama, valisin teemaks, kuidas ajalugu kasutatakse, et luua rahvuslikku identiteeti. Ma mõistsin, et mitte ainult ajalugu ei mõjuta olevikku, vaid ka olevik mõjutab ajalugu. Sain siis aru, et Eesti kannatused minevikus on tähtsad Eesti ajaloole selles mõttes, et nad näitavad, kui tugev on Eesti rahvas ajaloo jooksul olnud.
Töö lõpus tundsin, et üks küsimus sai vastatud, aga nii paljud küsimused olid asemele tulnud. Näiteks, miks see ajalugu, mis juhtus nii kauges minevikus, oli Eesti noortele ikka veel tähtis? Nii otsustasingi ka oma magistritöö Eestist kirjutada.
Läksin viieks kuuks Tartusse elama, käisin Tartu Ülikoolis, õppisin kursuseid ajaloo ja mälu poliitikast ning Balti riikide ajaloost. Loomulikult hakkasin õppima ka eesti keelt. Ma mäletan, et «minu poes» Raatuse tänaval oli liha klaasi taga, ostmiseks pidi küsima. Ja ma otsustasin, et söön alles siis liha, kui saan seda eesti keeles tellida. Augusti lõpus olin tulnud Eestisse, liha sõin alles uuel aastal. Kohvikus käis samamoodi. Ma tahtsin ainult eesti keeles rääkida ja õppisin eesti keeles tellima. Aga kui minult küsiti midagi, siis ma aru ei saanud.