Huvitav on seejuures, millega rootslased kukkumist põhjendavad ja milliseid lahendusi pakuvad. Üks asi on Rootsi opositsiooni- ja koalitsioonipoliitikute omavaheline süüdistamine. Poliitikute kõrval saavad meedias aga sõna ka eksperdid, haridusteadlased, ametiühingutegelased ja õpetajate esindajad. Väga paljud ütlevad, et Rootsis tuleks koolid taasriigistada.
Selle ettepaneku taustaks niipalju, et nagu ka Eestis, on enamik Rootsi koole munitsipaalkoolid, aga viimase kahe aastakümne jooksul on Rootsis tekkinud ka nn erakoolide rühm, kes raha saavad küll riigieelarvest, aga juhib neid koole erasektor (vanemate kogud, erafirmad, MTÜd). Teise põhjusena nimetatakse läbivalt seda, et klassikomplektid on Rootsis liiga suured ja klassid tuleks teha väiksemaks. Tegelikult on Rootsis ühed väiksemad klassid võrreldes ülejäänud Euroopaga, ka väiksemad kui Eestis.
Samamoodi soovitatakse Rootsis eripedagoogide arvu suurendamist, individuaalsemat lähenemist, kurdetakse ühiskondliku ebavõrdsuse suurenemise üle (isegi seda, et ainult rikkad vanemad jaksavad oma lapsele koduõpetaja abiks palgata), räägitakse õpetajate väikestest palkadest ja üldse sellest, et haridusse rohkem raha panna. (Vahemärkusena: kui vaadata veel natuke kaugemale ajalehekülgedest ning lugeda, millest Rootsi «rahvas» nende samade artiklite all internetikommentaarides vestleb, siis seal kohtab veel kahte põhjendust. Nimelt et distsipliin Rootsi koolides lonkab ja et nõrgad immigrandid on Rootsi kooli taset allapoole vedanud. See on küll kõrvalteema, aga näitab samas, mis on koššer avalikus ruumis ja mis mitte.)