Meie ettekujutus ongi, et me oleme viksid, viisakad, puhtad, töökad ja tagasihoidlikud. Kui selgub, et kõik ei ole olnud nii, nagu me ette tahame kujutada, siis ongi šokk. Las ta siis olla, ega šoki vastu saa, mõnikord on täitsa kasulik seda kogeda. Võib-olla saab mõni asi selgeks või mõeldakse nende peale teisiti kui enne.
Te ütlesite, et suhtumine puhtusesse muutus Euroopas 19. sajandi teisel poolel, kui avastati bakterid. Kas see jõudis ka Eestisse?
Loomulikult jõudis, sest ega Eesti olnud Euroopast lahutatud ja kogu ühiskonna areng toimus sarnaselt nii siin kui ka Lääne-Euroopas. Kooliharidus oli see, mille kaudu hakati uusi puhtuse põhimõtteid juurutama, ja see oli väga mõjus. Lapsed hakkasid vanematele õpetama, et tuleb kemmerg teha.
Üks mees kirjeldas oma tundeid kooliajast, kuidas ta tundis ennast halvasti, sest kõigil olid külas kemmergud olemas, aga neil ei olnud. Ta nõutas isalt välja lauad ja ehitas ise kemmergu. Selle kohta on väga palju näiteid, et noored olid paremini häälestatud puhtuse suhtes, sest nad said aru, et see on õige ja trendikas. Toona oli just vanem põlvkond see, kes ei saanud aru, miks on vaja ennast kasida, nägu ja käsi pesta, miks peavad riided puhtad ja korras olema.
Maal olid kooliõpetajad suureks eeskujuks ja nemad püüdsid väga rangelt järgida puhtuse reegleid. Üks proua kirjeldas oma lapsepõlvest väga täpselt ja kenasti, kuidas neil olid alati valged linad söögilaual ja kõigil oma sööginõud, samal ajal kui taludes söödi ühisest kausist. Kuidas teda šokeeris see, et mängimise ajal ajasid naabrilapsed oma häda lihtsalt lepikus ära, aga nemad pidid alati koju kemmergusse minema. See oli talle hästi üllatav, et kuidas nii saab, et lapsed pühivad kobrulehega tagumikku.