Ent küsimus jääb: kes maksab? Loogiliselt üks kahest: kas tarbijad või siis need, kes selle pealt teenivad, st Google’id ja teised. Mõlemat on ülimalt raske saavutada tänu interneti eripärale – vähemasti niikaua kui püsib lääne demokraatia ja infovabadus. Alati on keegi, kes siis, kui konkurent teeb oma sisu tasuliseks, pakub sama tasuta ja meelitab publiku enda poole. Sinna liigub ka reklaamiraha. Vastav regulatsioon peaks olema globaalne, muidu poleks sel mõtet.
Mis saab edaspidi (headest) ajakirjanikest? Osa jääb kindlasti tööta (nagu jäid näiteks paljud tsunftitislerid, kui kapitalismi edenedes kadusid piirangud tootmise mahule ja väiksem hulk tootjaid rahuldas suuremat nõudlust). Ülejäänute materiaalses seisundis kiireneb kihistumine. Üksikud tipud hakkavad teenima rohkem, suur hulk aga senisest palju vähem. Võib oletada, et selle tagajärjel ajakirjaniku elukutse maine muutub – see ei ole enam nii prestiižne ega ligitõmbav nagu vahepeal.
Võimalik, et kvaliteetajakirjanikud muutuvad eluviisilt sarnasemaks kõrgkunsti loojatega. Nood pole ju kogu ajaloo vältel kunagi honorarist ära elanud, massipublik pole neid vajanud. Ikka on olnud keegi kolmas, kes neile töö eest maksis. Olgu selleks eraisikud või riik, monarh või metseen, natsi- või kompartei. Praegu sünnib suur osa süvakunstist mitmesuguste grantide ja stippide toel, auhinnarahast, riiklike tellimuste ja sinekuuride kaudu. Kulka ajakirjanduse sihtkapital ei ole päriselt utoopia.
Samas hakkab ajakirjaniku elukutse sarnanema pedagoogi omaga, kuhu satub küll üksikuid tõsiseid ja missioonitundega inimesi, kel nende töö on südameasjaks, aga rohkesti ka neid, kelle lend kõrgemale lihtsalt ei küüni. Glamuursest ajakirjanikust saab lehenee...vabandust, leheafroameeriklane.
P.S. Kui Kafka elaks praegu, kirjutaks ta võibolla mõistujutu, kus tegelane kulutab kogu oma elu sellele, et jõuda jälile, kes ja kuidas riputas tema teose internetti üles, ja tahab teada, kas ja kellelt on tal õigus selle eest tasu nõuda.