Filmi «Suur-Sõjamäe» näidati programmi «Fookuses Euroopa» raames. Selle järel tekkinud arutelu oli mulle ootamatu, sest sakslased ei rääkinud mitte süžeest ja kangelaste saatusest nagu tavaliselt, vaid inimeste õigusest maale, õhule ja vabale tegutsemisele.
Me ei osanud vastata küsimustele, mis mulle esitati: kas inimesel on õigus elada, kui ta on vaene ega suuda oma õiguste eest seista? Ma ei mõistnud, millistest organisatsioonidest kõnelevad sakslased, kui ütlevad, et eakaid inimesi peavad kaitsma ametiühingud, sotsiaaltöötajad või veel mingid institutsioonid. Võib-olla on need ka meil olemas ja mina lihtsalt ei ole neist kuulnud, aga kui nad ka on, siis vanainimesi nad just väga palju küll ei kaitse. Saksamaa küps kodanikuühiskond, mis võitleb vaesusega, võtab vastu sisserändajaid, ehitab põgenikele linnu, on tõeliselt kaasatundev ja kaasaelav ühiskond. Nüüd tundub sakslaste pedantsus võitluses inimeste õiguste eest mulle juba ülimalt inimlikuna.
Filmid, mida meie vaataja võib näha Eesti Pimedate Ööde filmifestivalil, räägivad palju tõsisematest probleemidest kui meie enda omad. Uskuge mind, hinnatõus või isegi aiamaast ilmajäämine ei ole sugugi kõige hullem, mis saab tänapäeva maailmas juhtuda.
«Tapatöö» («The Act of Killing») räägib sellest, kuidas 1965.–1966. aastal tapeti Indoneesias kaks miljonit inimest. Timukad ja mõrtsukad on Indoneesias seniajani kui mitte just rahvuskangelased, siis vähemalt väga austatud inimesed.
Filmi teljeks on režissöör Joshua Oppenheimeri pöördumine toonaste osalejate poole palvega meenutada, kuidas kõik käis, ja hukkamised taas läbi mängida. Üks mõrvar mängib ohvrit, teine iseennast. Kaks politseinikku, kes olid erakordselt julmad ja tapsid väga palju arvatavaid kommuniste, meenutavad algul ammuseid sündmusi naerulsui, aga siis kinojutustuse tempo ja stiil muutub. Niisuguste režiimide olemasolu tänases maailmas pelgalt ei vapusta, vaid paneb lausa õudusest tarduma.