Selle taustal on arusaadav, et ikka püütakse olla võimalikult Suure Euroopa moodi ning oma ajalugu sellele vastavalt kohendada. Meilegi meeldiks näidata oma esivanemaid lillelastena, kes armastasid rahu ja liblikaid, mitte aga mingite metsatöllidena, kes misjonäridele nuiaga pähe lõid ning ise karjusid: «Laula, laula, pappi!»
Nii näib suhteliselt loomulikuna katse muistset vabadusvõitlust kuidagi teisiti kujutada, sest kellele meeldiks, et meie eellased olid verejanulised tegelased, kes rituaalsest inimsöömisestki tagasi ei kohkunud. Vahetult Eesti taasiseseisvumise järel, kui Eesti alustas integreerumist Euroopaga, oli see eriti mõistetav – kui vahel asi liialduseni läks.
Lennart Meri asutatud Maarjamaa rist kuulub viimaste näidete hulka. Sel ajal oli Eestile väga oluline olla kõiges võimalikult Euroopa moodi. Sel teel loodeti Euroopale võimalikult lähedale pääseda.
Nüüd oleme juba mõnd aega olnud Euroopa Liidu liikmed. Enam pole vaja kõiges hästi sarnane olla. Selleks et meelde jääda ja tuntust koguda, on targem hoopis rohkem eristuda. Ei jäeta ju meelde, kui üldise massiga sarnased ollakse, vaid ikka kui sellest eristutakse. See kehtib teatavate piirideni ilmselt ka ajaloo kohta.
Üheks Eestis siiani laialt levinud looks on laulva revolutsiooni ja veretu vabanemise lugu. Väikene eesti rahvas tõusis suure Venemaa vastu, teostas vägivallatu ja veretu revolutsiooni ning laulis ennast vabaks – see on maailmas laialt levinud lugu, mida isegi olen aidanud levitada. Ei hakkaks siin pikemalt peatuma sellel, kas Eesti iseseisvuse taastamine veretult oli puhtalt Eesti enda teene ning leedukad-lätlased eksisid rängalt millegi vastu, et neil veretult vabaneda ei õnnestunud – Rahvarinde ja tollaste liidrite (Arnolt Rüütel, Edgar Savisaar, Heinz Valk) teeneid ei taha ma mingil kombel kahtluse alla seada.