Pärast viimaste kohalike omavalitsuste (KOV) valimisi on tekkinud mitmesuguseid mõtteid teemal, kuidas läbi valimiste omavalitsustele antud volitused võivad kodanikkonna ühisomandi - s.o kogu riigi – väärtust muuta.
Käesolevat artiklit kirjutama kallutas mind tegelikult Agu Uudelepa (kellest siiralt lugu pean) arvamusavaldus 21. oktoobri AK-s, kus ta ütles, et seaduste muutmise kaudu ei saa olukorda lahendada, sest kui mitte järgmistel, siis ülejärgmistel valimistel kindlasti annab see tagasilöögi ja soovitule vastupidise tulemuse. Muude näidete kõrval tõi ta väidet tõestava argumendina välja kunagise seadusemuudatuse, mis olevat vastu võetud selleks, et Lennart Meri saaks presidendiks ja Arnold Rüütel kõrvale tõrjutud. Leian, et see on siiski nõrk argument, sest Rüütli valituks osutumisel polnud määrav niivõrd mainitud seadusemuudatus, kui vastasrinde suutmatus ühise kandidaadi osas mõistlikult kokku leppida. Kui õigesti mäletan, olid need kaks «jäärapäist sikku purdel» IRL oma Tunne Kelamiga ja Reformerakond Toomas Saviga. Kui tarkust kompromisside tegemiseks napib, ei aita tõesti ükski trikk.
Lugeda omaaegset seadusemuudatust ebaotstarbekaks, tähendaks Lennart Meri kahe ametiaja jooksul tehtud tööd riigi ülesehitamisel kahtluse alla panna. Kui selle asemel oleks tol ajal pääsenud domineerima Rüütli toetajad, siis jumal üksi teab, mis värvi lipud praegu Eestis lehviksid! Põhimõtteliselt samad ohud valitsevad ka praeguses Tallinnas ja sellest mülkast välja tulemiseks on hea igasugune seaduslik initsiatiiv.
Kõik Eesti riigi varad, sh maa, maavarad, õhuruum, veed jne kuuluvad Eesti kodanikkonnale, kes on nende varade ainsaks seaduslikuks (ühis)omanikuks. Kodanikkond saab oma tahet riigi arendamisel väljendada paktiliselt ainult valimiste kaudu, seepärast on ääretult tähtis, kes osutuvad valituks, samuti see, kui legitiimsed on valituks osutunute volitused. Tahaksin järgnevalt veidi arutleda Tallinna teemadel, ning kuna ma ei ole (veel) pealinna sissekirjutatud, siis teen seda lihtsalt Eesti Vabariigi kodanikuna.