Euroopa Komisjoni president José Manuel Durão Barroso kirjutab oma arvamusloos, et kasutud õigusaktid nõrgestavad vajalikke õigusakte ja ELi tasandi seadused ei tohi pärssida Euroopa suutlikkust tegutseda.
Barroso: lihtsam on arukam – EL hoolitseb õigusloome kvaliteedi eest
EL peab osalema suurelt suurtes asjades ja väikselt väiksemates asjades. Majanduskriis on toonud selgelt esile vajaduse kaotada ettevõtjatele kehtestatud tarbetud koormavad nõuded, et elavdada majanduskasvu ja töökohtade loomist. Selle sõnumi kavatsen edastada ka sel nädalal toimuval Euroopa Ülemkogu kohtumisel.
Majandusvõimalused ja ühiskondlikud probleemid ületavad riigipiire üha lihtsamalt ja seega saab mitmeid poliitilisi lahendusi leida vaid piiriüleselt. Kuid selleks, et Euroopa Liit saaks tegutseda veelgi jõulisemalt ja tõhusamalt, on vaja kodanike innukamat toetust. Ei saa eitada, et paljud inimesed ja ettevõtjad tunnevad end ELis praegu ebamugavalt, kuna nende arvates tekitab Euroopa Liit liiga palju bürokraatiat ja sekkub liigagi tihti siis, kui seda vaja pole. Seda muret tuleb võtta tõsiselt ja seda Euroopa Komisjon ka teeb.
Oleme õigusloome kvaliteedi parandamiseks vaadanud läbi lõviosa ELi õigusaktidest ja teinud hulga ettepanekuid selle kohta, kuidas muuta ELi õigus lihtsamaks, arusaadavamaks ja odavamaks. Tegemist on seni kõige põhjalikuma ja ulatuslikuma algatusega. See hõlmab kõiki poliitikavaldkondi, seadmata siiski kahtluse alla nende poliitikaeesmärke. Kuulame nii ettevõtjaid kui ka muid huvirühmi ja reageerime nende muredele. Komisjon on küsinud Euroopa ettevõtjatelt, millised on nende tegevuse kümme suurimat takistust. Mitmeid kitsaskohti, millele juhitakse tähelepanu Ühendkuningriigis eelmisel nädalal avaldatud majandustegevuse aruandes, oleme juba ka ise käsitlenud.
Hoolitseme tähelepanelikumalt kui kunagi varem selle eest, et Euroopa õigusaktid ei oleks ülemäära ranged, et vajalikud eeskirjad oleksid nii kokkuvõtlikud ja selged kui ettevõtjad seda soovivad, ning et ei loodaks tarbetuid ja tasakaalustamata õigusakte.
Poliitilised otsused tuleb teha õigel tasandil, olgu see siis kohalikul, riiklikul või liidu tasandil. See on demokraatia aluspõhimõte, mida tuleb rakendada võimalikult avalikult ja kodanikele võimalikult lähedal.
Mitte kõike ei pea lahendama Euroopa tasandil. Euroopa peab keskenduma valdkondadele, kus ta saab anda suurimat lisaväärtust. Ta ei tohiks sekkuda seal, kus seda ei ole vaja. Õigusloome kvaliteedi eest hoolitsedes näitab EL, et suudab seada vajalikke prioriteete.
Me oleme viimastel aastatel teinud tõelisi edusamme. Alates 2005. aastast on komisjon kehtetuks tunnistanud 5590 ebavajalikuks muutunud õigusakti. Ajavahemikul 2007-2012 vähenes ettevõtjate halduskoormus 26 protsenti, mis vähendas kulusid ligikaudu 32,3 miljardi euro ulatuses just siis, kui meie ettevõtjad ja tarbijad seda kõige enam vajasid. Me vähendame VKEde halduskoormust, näiteks lihtsustame autovedudel kasutatavatele sõidumeerikutele esitatavaid nõudeid, võimaldame käibemaksu e-arvete kasutamist, lihtsustame keemiasektoris tegutsevate VKEde eeskirju ja lõivusid ning sel nädalal esitame ka käibemaksu uue standardvormi.
Kuid ennekõike oleme muutnud Euroopa õigusloomeprotsessi, tuginedes parimatele saadaolevatele mõjuhinnangutele, kasutades rohkem erialainimeste kogemusi ning tehes vajalikke järeldusi õigusakti või poliitikavaldkonna mõju kohta.
Sel nädalal läheme veelgi kaugemale. Komisjon soovitab tungivalt liikmesriikidel ja Euroopa Parlamendil vastu võtta 21 olulist ettepanekut, mille üle arutelu juba käib. Need täiendavad näiteks tarbijaohutuse õigusakte ning ühtlustavad riigihankemenetlusi.
Oleme selgelt kindlaks määranud ka algatused, millega me edasi ei tegele, ning kehtivad õigusaktid, mida soovime tühistada. EL ei pea kõikjal sekkuma, kuigi alati leidub inimesi, kes sooviksid näha Euroopat otsustamas kõikvõimalike inimtegevuse valdkondade üle. Meil tuleb aga leida tasakaal ja teha otsuseid õigel tasandil. Kehtivad ELi õigusaktid peavad sobima oma eesmärgi täitmiseks.
Kahtlemata on meil teatud määral vaja reguleerida 28 liikmesriigist koosnevat ühtset turgu. Sageli tähendab see 28 eri riigi õigusaktide asendamist teatavas valdkonnas ühe ELi tasandi aktiga ning seeläbi väheneb meie ettevõtjate bürokraatia märkimisväärselt. Samas on väga oluline, et uued ettepanekud tooksid konkreetset kasu ega tekitaks tarbetut halduskoormust.
Kasutud õigusaktid nõrgestavad vajalikke õigusakte. ELi tasandi seadused ei tohi pärssida Euroopa suutlikkust tegutseda. Kui tekib vajadus ulatuslikuma integratsiooni ja reguleerimise järele, ei karda me juhtohjasid haarata. Kuid kui eesmärki on võimalik paremini saavutada mõnel muul viisil ja muul tasandil – kui vähem tähendab rohkemat ning lihtsam on arukam – ei karda me seda välja öelda.