Tänapäeva eurooplane ei tea enam päris kindlalt, millesse uskuda. Kristlus ei paku eurooplasele enam tingimata talle vajalikku maailmavaatelist autoriteeti ja religioossed riitused ei rütmista tema elu. Traditsioonilised ehk patriarhaalsed kristlikud õpetused õigest eluviisist (seksuaaleetika) on muutunud üha marginaalsemaks. Üle poole eurooplaste kooseludest rajanevad eelabielulistel ja vabaabielulistel suhetel. Abielulahutusega kunagi kaasnenud negatiivne stigma on ka katoliiklikes ja ortodokslikes kultuurides kadumas.
Kuigi Skandinaavias oleks võimalik rääkida luterlikest rahvakirikutest, võib sealsete kristlaste usku iseloomustada inglise religioonisotsioloogi Grace Davie sõnul pigem kuulumisena ilma uskumiseta (belonging without believing) või ka vikaar- ehk asereligioossusena (vicarious religion), mille all tuleks mõelda vähemuse religiooni, mida enamus ei mõista, aga kultuurilisest solidaarsusest johtudes tunnistab siiski omaks.
Aina vähem käib jumalateenistustel inimesi, kes väljendavad sellega oma isiklikku usku. Kiriku- ja koguduseliikmesusest loobutakse, sest sellele liikmesusele ei osata anda põhjendatud sisu, kiriku õpetused on kooliteadmistega vastuolus, mis «sunnib» elama samaaegselt mitmes erinevalt defineeritud tegelikkuses, kiriku hierarhialadviku õpetlaste sotsiaaleetilised otsused valmistavad pettumust, jumalateenistus kui riitus on kauge ja arusaamatu.
Sotsioloog Peter L. Berger on tõdenud, et religiooni ei saa enam vaadata kultuuri legitimeeriva alusena. Sekulaarse inimese religioossus on pluralistlik ja usk individuaalne ning lugupidav suhtumine kirikusse ei eelda jumalasse uskumist.
Šveitsi filosoof Alain de Botton kirjutab oma hiljuti ilmunud raamatus «Religion for Atheists», et meie aeg ei saa heaks kiita religioonide üleloomulikkust ja dogmade sisu, kuid siiski oleks kaotus suur, kui kõigest sellest loobudes loobuksime ka tarkusest, mida religioonid on osanud tuhandete aastate jooksul sõnastada. Nad on loonud ju korvamatuid psüühilisi ja sotsiaalseid mehhanisme, millest sekulaarselgi ühiskonnal ei tuleks lihtsalt niisama loobuda.