See on igal inimesel erinev. Mõistlik inimene ikka natuke laenab ja varastab. Ise ka ei jõua kõike välja mõelda, üldiselt on ideed õhus, ja teater on alati mingil kombel ühiskonna peegel. Mida rohkem ühiskond globaliseerub, seda rohkem ka teater.
Head asja on jube raske maha kopeerida. Sest kui keegi on avastanud jube laheda välise vormi, siis seal taga on tavaliselt pikk prooviperiood ja filosoofiline ja läbielatud põhjendus.
Te kasutate ka tipplavastajate lavalisi vorme seepärast, et olete seda nii palju näinud.
Me oleme ka tippteater! Me oleme lihtsalt Eestis. NO99 pole püüdnud mingisugust vormi kuskilt järele teha.
Loomulikult on inspireerivaid hetki olnud. Kümme aastat tagasi meeldis see, mida tegi Frank Castorf. Dimiter Gotscheff on mind inspireerinud oma lavastusega, nüüd viimasel ajal lähevad korda Luk Percevali asjad. Münchenis nägin «Platonovit», millest, võiks öelda, on kergelt «Enesetapjat» inspireeritud. Tegime oma lavastuses täitsa teistmoodi, aga mingisugune tunnetuslik mõju on olemas.
Aga see on normaalne, kõik inimesed mõjutavad üksteist. Tuleb lasta end mõjutada võimalikult headel tegijatel. Juttu tuleb rääkida ikka endast targemate inimestega, nendelt on võimalik midagi õppida.
Lavastamisega on täpselt sama lugu, õnneks on veel lavastajaid, kelle töö on n-ö enda omast targem.
Aga miks peab näitleja laval ebaloomulikult liikuma, hüppama, rappuma jne?
«Iga eht südamelöögis» näitlejad esimesed pool tundi seisavad ühe koha peal.
Ka see on ebaloomulik liikumine.
Jah. Aga laval pole ükski liikumine loomulik, nn loomulik liikumine laval mõjub alati kohutavalt kohmakalt. Mingisugune tõstatuse muudatus peab teatris olema. Räägin anekdoodi. Koristajalt küsitakse, kas proov on juba pihta hakanud? Koristaja ütleb, oodake, ja kuulatab. «Jah, juba räägivad ebaloomulikult, proov on peale hakanud.»