Järelikult tuleks hinnata seda, kas
aitab saavutada soovitud eesmärke. Kas riik hakkab rahastama Tartu Ülikooli ajalooliste hoonete, raamatukogu, botaanikaaia ja teaduskooli ülalpidamisega seotud kulusid? Kas 11 ülikoolivälist otsustajat muudavad ülikooli juhtimise kiiremaks, paindlikumaks ja kompetentsemaks?
Kahjuks ei veena seaduseelnõu kaitsekõned, et rahvusülikooli sõna puudumine kehtivas Tartu Ülikooli seaduses on peamine põhjus, miks raamatukogu ja botaanikaaeda tuleb jätkuvalt rahastada riikliku koolitustellimuse arvelt või miks ülikooli sisemine juhtimisskeem on ebaefektiivne.
Pole mingit garantiid, et rahvusülikooli sissekirjutamine Tartu Ülikooli seadusesse annab eelarvele lisaks näiteks 50 miljonit krooni aastas või et see sealt kohe jälle ära ei kao, kui juhtumisi peaks tekkima vajadus negatiivse eelarve järele.
Eesti poliitilise kultuuri reaalsus on selles, et kui seni on puudu olnud poliitilisest tahtest toetada rahaliselt neid rahvusülikooli funktsioone, mida Tartu Ülikool on kogu aeg niigi täitnud, siis ei sunni seda tegema ka ükski uus seadusesäte.
Pigem võib kannatada Tartu Ülikooli maine, kuna avalikkust on võimatu veenda, et lubatud lisaraha on vaid tehingu üks pool, mille teiseks pooleks on Tartu Ülikooli sunnitud loobumine oma autonoomiast. Ei maksa unustada, et küsitluste järgi usaldas märtsis riigikogu 43% ja valitsust 49% vastanutest. Me ei tea, milline oleks rahva usaldus Tartu Ülikooli vastu, kuid võrreldes isegi maksu- ja tolliametiga (80%) on seda natuke liiga vähe, et saada endale moraalne õigus otsustada Tartu Ülikooli käekäigu üle.