Viimastel aastatel on üha enam arutletud Arktikas maavarade puurimise ohtlikkus üle. Ühelt poolt naftafirmade enda hooletusest ja äpardustest tulenevalt, teiselt poolt keskkonnaaktivistide üha laiemate massideni jõudvate kampaaniate tõttu.
Eelmise aasta suvel saatis Shell naftapuurimise laevastiku Arktika piirkonda, jättes maha keskkonnaohutuse mõttes üliolulise reostustõrjepraami, sest see ei vastanud rannavalve poolt kinnitatud tingimustele. Selle asemel, et viia reostustõrje praam standarditega vastavusse ja lõpetada ohtlik puurimine, alustas Shell standardite nõrgendamiseks läbirääkimisi. Shelli Arktika saaga jätkuks võib pidada detsembrikuist õnnelikult lõppenud intsidenti, kus kompanii puurimist läbiviinud naftaplatvorm kaotas kõik oma neli mootorit ning jäi tormituulte meelevalda. Õnne oli ka Venemaa naftat ääreni täislaetud tankeril, mille meeskonna otsustav tegutsemine suutis päästa selle uppumisest. Nimelt sai eelmisel kuul Kirdeväilas (Northern Sea Route’il) sõitnud naftatanker tugeva löögi triivivalt jäält, mis tekitas tankeri keresse augu, kuid meeskond jõudis selle õigeaegselt sulgeda. Hiljem selgus, tankeril ei olnud õigust üldse ilma jäälõhkuja eskordita Kirdeväilas sõita.
Kuid tegemist ei ole kaugeltki ainult Venemaa või Ameerika Ühendriike puudutava, vaid laiemalt ka kõiki teisi Arktika riike (lisaks eelmainitule Kanada, Norra ja Taani - Gröönimaa kaudu), millel asuvad antud piirkonnas maavarad, hõlmava probleemiga. Naftakompaniide poolne keskkonnanormide ebapiisav täitmine või nende eiramine on pigem tavaks kui erandiks.
Ettevõtted on valmis riske võtma ja keerulistes tingimustes kaevandama, sest neil ei ole endi sõnul valikut. Varasemalt kasutuses olnud kergemini ligipääsetavad maavarade leiukohad - nagu näiteks USA Alaska põhjakallas, Venemaa Lääne-Siber ja Norra Põhjamere osa - hakkavad ennast ammendama. Kompaniide soovi kaevandada on seni heaks kiitnud ka Arktika riigid. Norra ja USA peavad Arktika maavarasid oluliseks energiajulgeoleku seisukohast (nagu on märgitud nende Arktika strateegiates). Norra ja Venemaa jaoks moodustab nafta ja gaas 20-25 protsenti SKPst ning suure osa ekspordist. Venemaa soovib Arktikat muuta «strateegiliseks ressursside baasiks» ja Norra kutsub piirkonda «uueks energiaallikate provintsiks». Kuid maavarade kaevandamine võib kujuneda oluliseks ka maailmapoliitikas vähetähtsale Gröönimaale, sest sellest saadav tulu aitaks kaotada autonoomse valitsuse senist majanduslikku sõltuvust Taanist, mis suure tõenäosusega omakorda suurendaks Gröönimaa iseseisvuspüüdeid. Autonoomne valitsus on kaevandamisele rohelist tuld näidanud, millest kõnelevad välja antud 20 litsentsi.