Paraku on Eestis muuseume, kuhu külastajad eksivad harva. Sellest on eesti kultuuriloo edasikandmiseks vähe, kui muuseum lihtsalt on. Õnneks on meil siiski muuseume, mida külastatakse arvukalt. Saaremaa muuseumi omatulud moodustavad 48 protsenti eelarvest, kuid see on suur erand. Enamikul muuseumidest on omatulu alla kümne ning üheksal lausa alla kaheksa protsendi.
Hea näide on Palamuse muuseum – Tootsi ja Kiire koolilugu käivad lapsed bussidega vaatamas igast Eestimaa nurgast. Palamuse ei ole kindlasti ainus kant, millel on põnev ja haarav lugu, jutustada. Aga näiteks Mahtra muuseumil on käia veel pikk tee, et end oma praegusest hoonest – endisest vaestemajast – välja võidelda ja Mahtra lugu esitada leidlikkusega, et see 21. sajandil kedagi huvitaks.
Kõike ei saa mõõta külastajate arvus ega rahas. Toon võrdluseks näiteks Eiffeli torni, kus käib aastas seitse miljonit turisti, kümnendik kõigist aasta jooksul Prantsusmaad väisavatest turistidest. Euroopa muuseumid ja kultuuriatraktsioonid teevad kõvasti tööd, et oleks külastajaid, mis omakorda võimaldab teha paremat muuseumi, ka paremat teadus- ja arendustööd.
Kui veidi utreerida ja karlssonlikult tirriteerida, peaks ERMi tulevane omakultuuride osakond aitama igal muuseumil saada kohalikuks Eiffeli torniks – et inimesed, kes külastavad sise- või välisturistina konkreetset maakonda, peaksid oluliseks tutvuda kohaliku muuseumiga. Selle saavutamiseks on vaja andekaid ja loovalt mõtlevaid inimesi, kes ei karda muutusi.
Muuseum peab elama! Ja mitte ainult homme, vaid igavesti! Seepärast on mõistlik luua eesti rahva ühendmuuseum selle sõna sisulises mõttes.