Hüvastijätte on meil ette tulnud varemgi. Oleme hüvasti jätnud Suure Sotsialistliku Oktoobrirevolutsiooniga ja Suure Isamaasõjaga, kogu massiivse retoorikaga, mis lähiminevikus raamaturiiuleid täitis. Aga see hüvastijätt oli teistsugune, vahetum, paljusid veel kogemuse kaudu puudutav, mitte ainult intellektuaal-kontseptuaalne. Need, kel on nõukogude ajaga emotsionaalne side, mõistavad toimunut ju teistmoodi kui pealekasvanud põlvkond, kel möödunust isiklikke mälupilte pole.
Muistse vabadusvõitlusega – või ristisõdade ajastuga – on suhe mentaalne, segamatult vaimuvalda kuuluv. Elavate tunnistajate asemel on vaid uurijate töötulemused ja konkureerivad hüpoteesid. Võrreldes lähiminevikuga on kauge minevik ka palju rohkem tõlgenduste mäng. Lasta fantaasial päris vabalt lennata ajaloolased siiski ei saa. Tuleb koguda fakte, võrrelda allikaid, analüüsida, sünteesida. Vahel tulevad mängu ka oletused ja inspiratsioonipuhangus sündinud ideed. Just seal, kujutlustega täidetud alal, saab ajaloost kirjandus ja teadlasest kirjanik.
Kirjaniku vabadus luua ajaloost värvikaid kujutluspilte on teadlase omast juba põhimõtteliselt suurem. Juhtub, et ajaloolased süüdistavad kirjanikku ajalootõe moonutamises, sest puhtteaduslikust vaatevinklist on ajaloo ja kirjanduse kombinatsioon ikka midagi kahtlast. Teadlane sõltub oma järeldustes arhiividest, loogikast, analüüsivõimest. Ent kunstipärane nägemus ajaloost köidab rohkem kui kuivad faktid. Nüüd ajaloolased üksikteostes küll näpuga järge ei aja – kes seda enam jõuakski –, aga omal ajal süüdistasid kolleegid pühaduseteotamises ka Lennart Merit, kes «Hõbevalgega» ületas tublisti tollaseid konventsioone.
Oli põnev jälgida, kuidas võttis uut, revolutsiooniliseks nimetatud keskajapilti vastu rahvas, kel on oma minevikuga ülimalt emotsionaalne, pigem konna kui kure suhe. Viimase võrdpildi võtsid kasutusele uue ajaloonägemuse autorid ise. Üle pika aja oli see üks tõsiselt vaimse sisuga poleemika. Ent kas diskussioon vana ja uue ajaloonägemuse ümber suutis peatada kultuuri tähenduse vähenemise ühiskonnas ja andis humanitaarteadustele kadumaläinud au tagasi? Karta on, et mitte. Säärast revolutsiooni, mis seda suudaks, pole ette näha. Kultuuri osakaal tegelikkust selgitavas mõtlemises on üha vähenenud – nii sõnastavad protsesse kultuuriteoreetikud. Levinud on ka ühiskondlik kujutelm, nagu oleksid vaimsed ideaalid liigne luksus.