On ilmselge, et elektrooniline meedia mõjutab meie maailma-, ümbruse- ja enesetaju. Meediakunsti alustalaks peetavates Marshall McLuhani teostes «The Gutenberg Galaxy» (1962) ja «Understanding Media – The Extensions of Man» (1964) on seisukohad ja ennustused meedia mõjust maailmapildile.
McLuhani mõtisklus maailma lähenemisest algse külaühiskonna struktuurile kommunikatiivvahendite leviku tõttu (global village) on üks tema tuntumaid seisukohti. E-raamatu ja traditsioonilise raamatu võrdlevas kontekstis väidab ta tabavalt, et meediumi mõju on inimesele suurem kui sisu ehk vahend ongi teade.
Mõtteeksperimendid teemal, mis saab raamatust, sellest inimkonnale olulisest mälukandjast, kümne, viiekümne või saja aasta pärast, on sageli ajendatud ka praktilistest vajadustest. Näiteks tuleb raamatu mõistet defineerida käibemaksu määramisel ning raamatutoodangu trende ette näha raamatukogude riiuli- ja hoidlapindade planeerimisel.
Pretendeerimata täielikule e-raamatu määratlusele, tuleb nõustuda, et kõige üldisemalt võttes võib see olla iga elektroonilisel kujul kättesaadav tekst, näiteks veebis avaldatud jutustus või e-posti teel levitatav luuletuste kollektsioon.
Eesti keeles kohtab e-raamatu terminit EV standardis «Informatsioon ja dokumentatsioon»: E-raamat on litsentsi alusel kasutatav või vaba juurdepääsuga digitaalteavik, milles on ülekaalus otsingut võimaldav tekst ja mis on trükitud raamatu (monograafia) analoog.
E-raamatu piiritletum mõiste aga hõlmab professionaalselt loodud ning toimetatud tekste, mis on kättesaadavad e-raamatu vormingus. Need tekstid on krüpteeritud, vormindatud, mitte-prinditavad, sageli on tegemist paberil ilmunud raamatu elektroonilise versiooniga, mille lugemiseks on vaja spetsiaalset tarkvara. Tihti nimetatakse e-raamatuks ka seadmeid, mille abil e-raamatuid loetakse, kuid nende õige nimetus on e-raamatu luger.